Institutt for geovitenskap
GEO-OL

Uttak til GEO OL 2016

Denne uken arrangeres uttaket til GEO OL ved Institutt for geovitenskap. 16 håpefulle videregående-elever vil under veiledning av Førsteamanuensis Kikki Flesche Kleiven kjempe om å bli kåret til Norges finalister i det internasjonale mesterskapet, som går av stabelen i Japan i september.

Årets deltagere til uttaket til GEO OL 2016
Anders B. Kulseng

Den internasjonale geofag-olympiaden er en årlig konkurranse for de beste 16-19 årige geofag-elevene (fra videregående skole) verden over. Olympiaden har vært avholdt siden 2007, og Norge har vært med siden 2012. Konkurrentene som deltar er nå fra over 30 ulike land og fra alle kontinenter. Hvert lang stiller med inntil fire finalister og to mentorer. Årets Geofag-Olympiaden avholdes i september i Japan.

I Norge er det Institutt for geovitenskap ved UiB som er hovedbidragsyter, og som står for alle de faglige praktiske og administrative oppgavene i forbindelse med de to utsilingsrundene.

De påmeldte klassene vil kåre klassefinalister som sendes til finaleuke i Bergen 13.–16. mars. Denne uken vil være full av kursing av geofagelevene, både praktisk og teoretisk, og avsluttes med en oppsummerende test. Finalistene fra denne testen vil kunne representere Norge i den internasjonale olympiaden i Japan i september. Det legges sterk vekt på faglig og sosialt utbytte både i løpet av den nasjonale og den internasjonale finalen.

Disse 16 elevene deltar i årets kvalifiseringsuttak:

Marius Stensrud, Ski VGS

Erlend Heir, Ski VGS