Institutt for geografi

Geografi på det nye Folgefonnsenteret

Folgefonnsenteret i Rosendal ble offisielt åpnet av statsminister Erna Solberg 2. mai 2017. Senteret er organisert gjennnom en egen stiftelse, og er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Havforskningsinstituttet og Bjerknessenteret.

Professor Anders Lundberg forklarer statsminister Erna Solberg og rektor Dag Rune Olsen hvordan stasjonen Folk og landskap er utformet.
Professor Anders Lundberg ved Institutt for geografi forklarer statsminister Erna Solberg og rektor Dag Rune Olsen hvordan stasjonen Folk og landskap er utformet. Bordet kan dreies, og er utformet som en tidsakse. Etter hvert som man dreier, kommer det opp nye tema med kart, bilder og små, forklarende tekster på den digitale bordflata.
Institutt for geografi

Folgefonnsenteret skal formidle kunnskap om klima, vann, natur, naturressurser og landskap. Institutt for geografi har deltatt i utformingen av flere av utstillingene, blant annet om temaene folk og landskap og naturmangfold (fjell, vassdrag og skog). Utstillingene er utformet av profesjonelle designere ved hjelp av digitale skjermer med interaktive kart, bilder, lyd, forklarende tekster, animasjoner, filmer, 3D-modell av Folgefonnhalvøya og mange andre formidlings- og visualiseringsmåter.

Utstillingslokalene er fordelt over to etasjer. I første etasje møter vi livet i fjorden, og i den blå trappa opp til andre etasje stiger man liksom opp på land, til bygdene og kulturlandskapet, dalene, vassdragene, skogen og fjellet med breen. I første etasje er det også et auditorium som vil brukes til foredrag, filmer og presentasjoner.

Senteret ligger ved hurtigbåtkaien i Rosendal og er vel verdt et besøk.