Institutt for geografi

Ny GIS-ambassadør ved UiB

- Som GIS-ambassadør er min jobb å gjøre bruk og lærdom av GIS enkelt og tilgjengelig for studenter ved Universitetet i Bergen.

Olav Alexander Rønning
Olav Alexander Rønning er ny GIS-ambassadør ved UiB.
Institutt for geografi

Olav Alexander Rønning er ansatt av Geodata som GIS-ambassadør ved UiB. Som naturgeografistudent har han et nært forhold til GIS.

- Jeg har alltid fått høre at GIS-verktøy er det jeg kommer til å jobbe med i fremtiden, og derfor har jeg prioritert GIS-fag der det lot seg gjøre i bachelorløpet, sier han.

Mange bruksområder for GIS

GIS (geografiske informasjonssystemer) er datamaskinbaserte verktøy for å visualisere, manipulere, tolke, og analysere geografisk refererte data.

- Det høres kanskje kjedelig ut, men for oss litt sære kartfolk er det spennende å se hvor mange fagfelt det kan anvendes i, og alle bruksområdene, sier Olav Alexander Rønning.

Spennende jobb

Som GIS-ambassadør går mye av tiden hans ut på å svare på henvendelser fra studenter, arrangere diverse kurs og aktiviteter (blant annet GIS-day), og formidle GIS-relatert informasjon til studentene.

- Det er spennende og attraktivt for meg å være GIS-ambassadør fordi jeg kommer til å lære mye relatert til studiene, bygge nettverk og møte mange nye mennesker. Jeg får også forme min egen stilling etter behov slik at jeg kan være litt kreativ. Jeg er nylig ansatt for øyeblikket, men jeg har blitt tatt godt imot av både Universitetet i Bergen og Geodata, forteller han.

Gidske L. Andersen er ansvarlig for GIS-undervisningen ved Institutt for geografi ser fram til å samarbeide med den nye GIS-ambassadøren.

- Jeg gleder meg til å samarbeide med Olav. Vi har veldig gode erfaringer med de tidligere GIS-ambassadørene, både i forhold til å hjelpe studenter med å finne løsninger i praktisk GIS-arbeid og som medarrangør på det årlige GIS-dagarrangementet. Det er selvfølgelig også ekstra kjekt at det er en geografistudent som er blitt årets GIS-ambassadør, sier hun.

Spør meg om GIS!

Den nye GIS-amabssadøren oppfordrer geografistudenter og andre til å ta kontakt.

- Jeg er tilgjengelig hvis dere skulle oppleve GIS-relaterte problemer. Seminarledere opplever ofte stor pågang, så et tips er å kontakte meg i stedet, spesielt når vi nærmer oss eksamensperioden.  Jeg kan hjelpe andre med bruk av GIS i bachelor- og masteroppgaver, og at jeg tilgjengeliggjør programvare og hjelper med installasjoner.

Ellers har han en side på Facebook som heter "GIS-nettverk ved UiB", hvor formålet er å samle og spre informasjon som er GIS-relatert i Bergen.