Institutt for geografi
Utveksling

Utveksling til Fudan University i Shanghai

Shanghai er verdens største by. Når man ankommer Shanghai er det lett å tilsvarende føle seg som verdens minste menneske.

Vakter på campus ved Fudan University i Shanghai.
Vegard Nyhammer

En kunne nok skrevet mye om hvordan å håndtere en slik situasjon, men det beste rådet jeg kan komme på å gi fremtidige utvekslingsstudenter er å ta det piano. Ting går seg til ganske kjapt – etter kaos kommer orden. Om du ser for deg tradisjonsrik kinesisk kultur og arkitektur når du søker deg til Shanghai, er du på feil spor. Byen kan minne litt som en futuristisk sci-fiction film - over 4000 skyskrapere, de fleste med innlagt ”over the top”- lysshow, er verdt flybilletten alene. På kveldstid er skylinen i Shanghai enormt imponerende, men langt ifra det en gjerne forbinder med Kina. Her råder kapitalismen, og det er tilsynelatende ingen grenser for hvor stort og spektakulært det skal gjøres.

Fudan University

Skolen jeg gikk på var Fudan University, som holder til i bydelen Yangpu. Strøket er forholdsvis rolig men bærer absolutt preg av å inneha et internasjonalt universitet. Det var rikelig av barer, restauranter, kinoer, fotballbaner og kjøpesentre i nærheten. Metroen var også lett tilgjengelig.

Jeg bodde på skolecampus (Foreign dormitory) og mye av tiden ble tilbragt her, eller i nærliggende strøk. Campus er på størrelse med Oslo, sykkel er et must. Det er mye å ta seg til på campus, spesielt er sportslige tilbud gode. Det er flere kantiner her også, man fyller på studentkort med penger for å kjøpe mat. Å spise i skolekantinene er det billigste alternativet, men man kan spise meget rimelig ute også.

Om du ikke får rom på campus er det mange leiligheter i umiddelbar nærhet. Leilighetskomplekset Tohee, for eksempel, var veldig populært blant studenter. Boprisene der var noe lunde det samme som jeg betalte.

Fagvalg

Jeg tok seks fag på Fudan University. Disse var frie studiepoeng ibachelor-graden min. De utgjorde sammenlagt 13 credits, som tilsvarte 30studiepoeng ved UIB.

Man valgte fag fra en eviglang liste utstedt fra universitetet i forkantav avreise. Vær oppmerksom på undervisningsspråk, langt ifra alle emner på listen undervises på engelsk. Jeg bestemte meg for å plukke noen emner om Kina, noen utfra interesse, og ett som var relevant i forhold til graden min. Emnene het: China and The World, China Population and Development, Introduction to Psychology, Nordic Movies, Western Culture og Climate Change and Energy.

Arbeidsmengden er gjerne noe høyere enn man er vant med, men inntrykket mitt var at listen ikke lå veldig høyt. Dette tror jeg kom av at de ønsket at utenlandske studenter skulle bestå ”greit enkelt”, og slik ha muligheten til å oppleve mest mulig under sitt opphold i Kina. Dette varmed på å gjøre skolen attraktiv, og dermed kunne opprettholde sin posisjon som et anerkjent, internasjonalt universitet. Mange lærere var opptatt av at jeg måtte se mest mulig av landet under mitt opphold, slik kunne reising gi godkjent fravær fra timene.

Fagene var interessante og foreleserne gode!

Reise i Kina

Å reise var billig og lettvint. Jeg reiste med høyhastighetstog til Nanjing, Hangzhou og Beijing. Ta gjerne med deg en kinesisktalende person når du skal kjøpe togbilletter.

Jeg var også i Sanya (Kinas Hawaii) helt sør i landet på øyen Hainan, men hit tok jeg fly. Før hjemreise var jeg i Filipinene. Å reise mellom land i Asia er ganske rimelig. Skal man reise ut av landet under oppholdet, må man søke om ”Multi-Entry-Visa” for å komme inn igjen i Kina. Dette gjelder også om man vil reise til Hong Kong.

Ellers er det mer en nok å finne på i Shanghai. Steder å sjekke ut er blant annet The Bund, Pudong, French Consession, Tianzifang, 1933, Yuyuan Garden, People Square og mange flere. I kjent storbystil fantes det noe for enhver smak, og det skal godt gjøres å kjede seg. Gode nettsider og apper gir deg adresser på kinesisk å vise taxisjåfører. Taxi er billig og tilgjengelig, men vær klar over at de kjører i en fart ytterst få i Norge har opplevd.  Metroen er et mer behagelig alternativ.

Shanghai er en veldig grønn by. Trær er plantet langs alle gater/bilveier, og det finnes rikelig med parker. Meget fint!

Jeg anbefaler virkelig Shanghai, fantastisk by!

Vegard Nyhammer, bachelorprogram i geografi