Geofysisk institutt

Forskerforbundet arrangerer PechaKucha-kveld på Ricks

Vi gir deg 11 foredrag fra noen av Norges mest spennende forskere. I løpet av kvelden vil du få høre foredrag om alt fra «Kan Golfstrømmen stanse?» til «Statlige overgrep – eller barnevern?».
Steve Price fra PechaKucha Bergen er kveldens konferansier.

Hva er PechaKucha?
Det er en underholdende presentasjonsform hvor foredragsholderen har 6 minutter og 40 sekunder på å presentere et prosjekt, og bruker 20 bilder og illustrasjoner til å utdype foredraget. Som publikum på en PechaKucha får du mange spennende foredrag på kort tid!

Pris: GRATIS
Aldersgrense: 18 år

Det er kun 400 plasser, så det gjelder å komme tidlig.

PROGRAM

KAN GOLFSTRØMMEN STANSE?
   Carina Bringedal, Postdoktor ved Geofysisk Institutt, Universitetet i Bergen, og Bjerknessenteret for klimaforskning.

Golfstrømmen får mye av æren for vårt milde vestlandsklima her i Nord-Europa, så hva skjer om den stanser? Og, er det egentlig mulig? Carina tar for seg hvilke havstrømmer vi har i Nord-Atlanteren og hva som påvirker dem.

DEN INTERNASJONALE ARBEIDSPLASSEN

Annelise Ly, forsker ved Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon, NHH.

Noen ganger er det mye mer enn språk som står i veien for god kommunikasjon. På den internasjonale arbeidsplassen kan det oppstå store forvirringer, men dette skal Annelise løse med et foredrag om samarbeid mellom Norge og Kina.

STATLIGE OVERGREP – ELLER BARNEVERN?
   Marit Skivenes, Professor i statsvitenskap, Universitetet i Bergen.

Kontroversene omkring barnevernet er mange, og nasjonale og internasjonale protester mot den norske stat og det norske barnevernet for å gripe inn ubegrunnet og for ofte.

FISKERIFORVALTNING I DET 21. ÅRHUNDRE
   Dorothy J. Dankel, Forsker ved Institutt for biologi, Universitetet i Bergen.

Dorothy er en tverrfaglig forsker med fiskeriforvaltning som hovedfelt. Hun er opptatt av hvordan klimaendringer har begynt å forandre liv og politikk i Nord-Atlanterhavet. Har Norge det som må til for å forvalte havet sine ressurser i det 21. århundre på en bærekraftig måte?

KAN MAN LAGE NYTT BEIN AV KROPPENS EGNE CELLER?
   Cecilie Gudveig Gjerde, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Bergen

HVORDAN BLIR VI PÅVIRKET AV MEDIENES VINKLING?
   Erik Knudsen, Institutt for informasjons- og medievitenskap, Universitetet i Bergen

BERGEN – I GODE OG ONDE DAGER
   Tobias Wolf, Stipendiat ved Geofysisk institutt, Universitetet i Bergen.

Tobias forsker på såkalt temperaturinversjon i atmosfæren over Bergen. Han vil holde en PechaKucha om hva denne inversjonen gjør med luften rundt oss og forklare hvorfor noen dager er bedre enn andre.

LET’S TALK ABOUT THE WEATHER
   Thomas Spengler, Professor, Geofysisk institutt, Universitetet i Bergen.

Alle prater om været og alle påvirkes av det, men hvordan fungerer det egentlig? Og hva baseres værmeldinger på? I sin PechaKucha vil Thomas forklare noen av værets og værmeldingenes underverker.

Du får også høre.

Viggo Krüger, Førsteamanuensis II, Griegakademiet, Institutt for musikk, Universitetet i Bergen
   Even Birkeland, Klinisk institutt, Universitetet i Bergen
   Mette Bøe Lyngstad, Førstelektor, Høyskolen i Bergen