Geofysisk institutt
Åpen dag

Fagdag i klima, atmosfære- og havfysikk

Ved Geofysisk institutt forsker vi på vær og vind, havstrømmer og havis, klimavariasjoner og klimaendringer, fornybar energi, og mye mer.

På fagdagen får du lære litt om hva våre studenter og forskere gjør, og hva du kan jobbe med når du tar en utdanning hos oss. Programmet passer for VGS-elever som tar matematikk, fysikk eller geofag, eller som rett og slett vil lære litt om hva som rører seg i luft og vann. Du er velkommen til Geofysen, som feirer 100-års jubileum i 2017!

Velg om du vil komme før eller etter lunsj. De to øktene har litt ulikt program.

Program fagdag:

Før lunsj (10.15-11.45) vil du få:

• Utføre eksperiment på laboratoriet vårt i kjemisk oseanografi
  • Lære om våre spennende målemetoder i atmosfæren (modellfly, helikopter osv. som kan fly flere km over bakken).
  • Lære om hvordan vi kan gjøre om sol, vind og vann til elektrisitet?

Etter lunsj (12.30-14.00) vil du få:

• Lære om klima og klimamodeller. Hva er siste nytt fra forskningen.
  • Lære om våre spennende målemetoder i havet (glidere, bøyer osv)
  • Lære om hvordan vi kan gjøre om sol, vind og vann til elektrisitet?

I løpet av de to øktene vil dere bli ledet av studenter og forskere ved Geofysisk institutt som vil vise noe av det vi forsker på.

Lunsj
UiB spanderer lunsj

Hvordan kommer jeg meg dit?

Etter åpningen klokken 09.00-10.00 følger vi deg til fagdagen.

For fagdag etter lunsj er oppmøtestedet Institutt for fysikk og teknologi i Allegaten 55. Derfra følger vi deg til Geofysisk institutt som ligger i Allégaten 70.

Dersom du kommer etter lunsj går du videre sørover fra Realfagsbygget mot den flotte hvite murbygningen i enden av alléen. Møt opp utenfor døren eller inne i hallen. Bruk dørtelefonen (Geofysisk institutt) dersom du kommer litt sent.