Energilaboratoriet

Nyhetsarkiv for Energilaboratoriet

Bergen Offshore Wind Centre (BOW)s egne havvindeksperter, professor emeritus Finn Gunnar Nielsen og førsteamanuensis Ignacio Herrera Anchustegui, har skrevet to nye bøker om havvind og det var mange som møtte opp for å høre mer da disse ble lansert.
Bergen Offshore Wind Centre (BOW) er i Dagens Næringsliv 22. Mars 2024. Skal det bli et norsk havvindeventyr, må vi løse disse utfordringene: stabil strømproduksjon, forutsigbare konsesjonsforhold og folkelig støtte.
I dette foredraget dykker Benjamin Holsten forretningsutvikler i Eviny, ned i rollen energilagring og fleksibilitet vil ha det kommende tiåret.
I løpet av februar 2024 tilbyr vi en miniserie med tre webinarer som omhandler hydrogen og ammoniakk. Bli med oss ​​for å få verdifulle oppdateringer om ulike aspekter av dagens utvikling innen hydrogenteknologi, økonomi og lovverk!
Undersjøiske transformatorstasjoner – styrking av eksisterende teknologi for å redusere kostnadene for havvind. Se opptak av foredraget her!
I dette seminaret presenterer Jonathan Økland Torstensen hydrogen produksjon ved hhv hydrolyse av vann og pyrolyse av naturgass med utgangspunkt i pågående forskning. Videre diskuterer han aspekter ved de to produksjonsmetodene som kan ha betydning for hvordan vi produserer hydrogen i stor skala i framtiden.
Forskingsleiar i Glitre Nett, Per-Oddvar Osland, vil i denne presentasjonen diskutere korleis fleksibilitet kan vere eit tiltak for å handtere utfordringar i straumnettet som t.d. effekttoppar.
Vindforhold, bunnforhold og juridisk rammeverk var noen av temaene da den årlige havvindkonferansen Science Meets Industry ble avholdt i Universitetsaulaen.
Gikk du glipp av dette seminaret der advokat i Selmer og medlem av Energikommisjonen Liv Monica Stubholt, presenterte sentrale elementer fra kommisjonens rapport og arbeid? Se presentasjonen i opptak her!
Recirculating Aquaculture Systems (RAS) er energi intensive komponenter innen akvakultur. Dette prosjektet undersøker ulike tilnærminger til utfordringen med å redusere karbon-fotavtrykket til RAS anlegg og optimalisering av tiltak for bruk av en fornybar energiforsyning for RAS. Gikk du glipp av presentasjonen? Se den her!
Offshore Wind 2040 (OW2040) kan bli et flunkende nytt Forskningssenter for miljøvennlig energi (FME) fra og med høsten 2024. Dersom Forskningsrådet innvilger søknaden, vil OW2040 kunne bli en verdensledende hub for utvikling av havvind.
Hannah Elizabeth Petrie, Ph.d.-kandidat ved Bergen Offshore Wind Centre og Institutt for geovitenskap, har innlegg i Dagens Næringsliv om bunnforhold for havvind.
Havvind er en av industriene regjeringen har satt store mål for frem mot 2040. Mandag 17. april besøkte olje- og energiminister Terje Aasland Bergen Offshore Wind Centre for å lære mer om hvordan UiB og BOW kan bidra til å realisere Norges havvindmål.
Fremtidige havvindparker, karbonlagring og mineralutvinning til havs konkurrerer om plassen med fiskeri og andre interesser. Økt bruk på havet bør styres med arealplaner, ifølge jussprofessor Sigrid Eskeland Schütz. Hun leverte nylig en rapport på bestilling fra Klima- og miljødepartementet.
Wind energy has a very high potential for improvement, especially with regard to wake effects of the turbines within large wind farms. This work focuses the emphasis on potential of aerodynamically optimized wind park layouts and wake steering through yaw angle control.

Sider