Geofysisk institutt

Nyhetsarkiv for Geofysisk institutt

I god tid før uteksaminering har Ann Louise Engelandsdal, masterstudent ved studieprogrammet som utdanner sivilingeniører innen energi, allerede fått jobb. Hun skal bidra til å forme samfunnet som prosjektutvikler innen solenergi.
Ved å formidle klimaforskning på en spennende og gøy måte ønsker klimaforsker Elin Darelius å tenne realfagsgnisten hos barn og unge. For det arbeidet mottar hun fakultetets formidlingspris for 2023.
Verdens CO2-utslipp har steget fra i fjor. Dermed når både utslippene og CO2-innholdet i atmosfæren et rekordnivå.
Havvindparker kan begrense effekten til andre parker med 20 prosent så langt som 50 kilometer unna. Lovverket er tynt og må utvikles for å tilpasses storstilt havvindbygging i Nordsjøen og i andre havområder, mener stipendiat Eirik Finserås, ved Det juridiske fakultet.
Professor Lars Henrik Smedsrud er leder for polarnettverket ved Universitetet i Bergen. Han kom nylig hjem fra Arktisk stasjon i Grønland, hvor han har sett nærmere på hvordan varmtvannsstrømmer påvirker issmeltingen og økosystemene der.
Vindforhold, bunnforhold og juridisk rammeverk var noen av temaene da den årlige havvindkonferansen Science Meets Industry ble avholdt i Universitetsaulaen.
Judith Thu Ølberg har nylig levert sin masteroppgave om bølgemålinger fra skip. Dataene samlet hun fra seilskipet Statsraad Lehmkuhl, som del av jordomseilingen One Ocean Expedition.
Offshore Wind 2040 (OW2040) kan bli et flunkende nytt Forskningssenter for miljøvennlig energi (FME) fra og med høsten 2024. Dersom Forskningsrådet innvilger søknaden, vil OW2040 kunne bli en verdensledende hub for utvikling av havvind.
Kjersti B. Daae, Maria Jensen, Anne Bjune, Sehoya Cotner, Bjarte Hannisdal, Jorun Nyléhn og Vigdis Vandvik blir tatt opp i fakultetets pedagogiske akademi, og skal bidra til å øke kvaliteten på utdanningen ved fakultetet.
Havet trues av klimaendringer, forurensning og overfiske. EU-prosjektet COMFORT anbefaler umiddelbar reduksjon av klimagasser for å begrense irreversible skadeeffekter.
I en ny artikkel viser en gruppe forskere at det er mulig å varsle mengden planteplankton i Barentshavet fem år fram i tid. Nøkkelen ligger i havstrømmene som bringer med seg varme og næringssalter.
Ina Nilsen disputerer 24.5.2023 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Dealing with uncertainty in ecosystem models along three axes; resolution, forcing and projections".
Havvind er en av industriene regjeringen har satt store mål for frem mot 2040. Mandag 17. april besøkte olje- og energiminister Terje Aasland Bergen Offshore Wind Centre for å lære mer om hvordan UiB og BOW kan bidra til å realisere Norges havvindmål.
Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon besøkte Bjerknessenteret for å lære mer om klimaforskning - og å analysere snøprøvene han selv tok på Grønland sist sommer.
Klimafestivalen Varmere Våtere Villere gikk av stabelen med et bredt program 15.-17. mars. Nytt av året var en egen dag for studenter på Kvarteret 16. mars.
Strømmer det varmt dypvann inn mot kontinentalsokkelen i Antarktis, der det er aller kaldest? Elin Darelius syntes det virket pussig, og tok et nytt blikk på tidligere måleserier som viser at dette kan stemme.
Kjetil Våge og ROVER leiter etter følgjene av klimaendringar langs isen utanfor Aust-Grønland. Det europeiske forskningsrådet støttar han med det høgthengande stipendet ERC Consolidator Grant.
Med prestisjestipend fra ERC vil Cristian Guillermo Gebhardt løse sentrale problemstillinger innenfor havvindkraft med smarte algoritmer og rå computerkraft.

Sider