Griegakademiet – Institutt for musikk
Nordisk inspirasjons- og erfaringskonferanse

Musikkterapi som forebygging og behandling av rus og psykiske lidelser

Hva er implikasjoner for forebygging og behandling av rus og psykiske lidelser? Hvordan kan musikkterapi inngå i spesialisthelsetjenestens behandling og i de kommunale tjenestenes fokus på forebygging og oppfølging?

Bilde av bandet «Soul Party» fra Bjørgvin DPS på en tidligere konsert på Garage.
Bandet «Soul Party» fra Bjørgvin DPS på en tidligere konsert på Garage. Under konferansen blir det en egen ROP-konsert på Garage om kvelden første konferansedag.
Rune Rolvsjord

Helsedirektoratet har gitt en meget klar anbefaling av musikkterapi i Nasjonal faglig retningslinje for utredning, behandling og oppfølging av personer med psykoselidelser.

På denne tverrfaglige konferansen vil anerkjente norske og internasjonale fagfolk dele sine erfaringer fra praksis og bidra med oppdateringer fra forskningsfronten.

Medvirkende bl.a.:

• Christian Gold - professor, GAMUT, UIB / Uni Research Helse
  • Brynjulf Stige - professor, GAMUT, UIB / Uni Research Helse
  • Kari Lossius - klinikkdirektør, Stiftelsen Bergensklinikkene
  • Claire Ghetti - førsteamanuensis, Griegakademiet, UiB
  • Gro Trondalen - professor, Norges musikkhøgskole
  • Jörg Fachner - professor, Anglia Ruskin University, Cambridge, UK
  • Jaakko Erkkilä - professor, University of Jyväskylä, Finland
  • Randi Rolvsjord - førsteamanuensis, Griegakademiet, UiB

Det blir levende musikk, inklusivt bidrag fra «Gatens Evangelium» og «Kom Nærmere», og en egen «ROP-konsert» koordinert av Viggo Krüger og Lars Tuastad.

Detaljert konferanseprogram (pdf)

Konferansen arrangeres med økonomisk støtte fra Helsedirektoratet.