Det humanistiske fakultet
utfyllende regler

Utfyllende regler for behandling av opprykk i undervisnings- og forskerstillinger ved Det humanistiske fakultet

Fastsatt av fakultetsstyret for Det humanistiske fakultet: 23.03.2021

Disse reglene utfyller universitetsstyrets regler for behandling av opprykk i undervisnings- og forskerstillinger, vedtatt 28.4.2016.

Universitetsstyret har delegert til fakultetsstyrene å bestemme om bedømmelser foretatt av sakkyndige komiteer opprettet av andre institusjoner enn UiB kan legges til grunn for vurdering av opprykk til professor ved UiB.

Som hovedregel kan opprykk i undervisnings- og forskerstillinger ved Det humanistiske fakultet bare gis etter bedømmelser foretatt av sakkyndige komiteer opprettet av UiB.

I tillegg til bedømmelse foretatt av sakkyndige komiteer opprettet av UiB, godkjennes også bedømmelser foretatt av sakkyndige komiteer opprettet av andre institusjoner tilsluttet Nasjonalt fakultetsmøte for HF-fagene. Dette omfatter:

• HF/NTNU
  • HF/UiO
  • HF/UiT
  • HF/UiA
  • HF/UiS

Bedømmelser foretatt av sakkyndige komiteer oppnevnt av andre institusjoner i Norge og utlandet godkjennes ikke. Søknader om opprykk til professor som inkluderer bedømmelser fra andre institusjoner må gjennomgå en ordinær vurdering med ny sakkyndig komité og innlevering av vedlegg til bedømmelse.

Sammensetning av sakkyndig komité

Krav til sammensetning av sakkyndig komité fremgår av Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger, forskriftens § 2-2, nr. 8.

For hver fast ansatt som søker opprykk til professor etter kompetanse skal instituttet sende et forslag til fakultetet om sammensetning av sakkyndig komité. Sammen med forslaget skal det oversendes erklæringer om habilitet fra hvert av de foreslåtte medlemmene.

Krav til komiteens sammensetning:

• Komiteen skal bestå av minst tre personer med professorkompetanse på søkers fagområde
  • Så langt det er mulig, og på de fagområder det er naturlig, skal komiteen ha et medlem fra et annet land
  • Bare ett medlem av bedømmelseskomiteen kan være fra søkerens egen institusjon, og vedkommende kan ikke være leder av komiteen.
  • Begge kjønn skal om mulig være representert i komiteen

I tillegg har fakultetsstyret bestemt følgende:

• Det skal utvises varsomhet med å bruke emeriti i sakkyndige komiteer og at det ikke skal være mer enn ett av komiteens medlemmer som er emeriti
  • Komitémedlemmene skal normalt komme fra hver sin institusjon. Bare unntaksvis kan flere medlemmer av komiteen komme fra samme lokale fagmiljø

Instituttets forslag skal begrunnes dersom forslaget ikke oppfyller forskriftens norm om at begge kjønn er representert i komiteen eller deltakelse av et medlem fra et annet land. Det samme gjelder dersom det forslås bruk av emeriti eller flere sakkyndige fra samme lokale fagmiljø.