Hjem
Det humanistiske fakultet

Retningslinjer for emeritipolitikk

Reviderte retningslinjer for emeritipolitikk ved Det humanitiske fakultet (vedtatt av fakultetsstyret 11.06.2013). Retningslinjene trer i kraft 01.01.2014.

Hovedinnhold

  1. Alle emeriti kan fortsatt bruke UIB-epostadresser og nøkkelkort og vil dermed få tilgang til alle relevante systemer, inklusive bruk av bibliotek, software, pullprint (for kopiering, scanning og utskriftsmulighet) slik at de kan fortsette å forske dersom de ønsker det.

  2. Alle publikasjoner som emeriti som bruker UiB-epost produserer, må registreres i CRISTIN.

  3. Instituttene skal inkludere pensjonistene og invitere dem til arrangementer av faglig og sosial art (julebord, sommerfester, gjesteforelesninger osv.).

  4. Det er mulig for emeriti å søke instituttene om økonomisk støtte til forskning (for eksempel for publiseringsstøtte, reiser til konferanser eller datainnsamling), men instituttene står selv fritt til å bestemme i hvilken grad de ønsker å prioritere slike søknader.

  5. Ved overgangen til emeritus-status kan en emeritus/emerita søke om tildeling av en arbeidsplass. Søkerne må argumentere for behovet med utgangspunkt i planlagte aktiviteter.

  6. Det er instituttene som disponerer arbeidsplasser, og som har ansvar for tildeling og avtaler.

  7. Alle emeriti som disponerer en arbeidsplass, må etter oppfordring fra instituttet skrive en redegjørelse for estimert faktisk tidsbruk av arbeidsplassen og for planlagte aktiviteter det kommende året.

  8. Instituttet kan tilby nye emeriti kontorplass dersom det er ledige plasser, eller etter en prioritering der planene og behovene til nye søkere vurderes i forhold til den faktiske bruken av kontorplassene og de planlagte aktivitetene til de som disponerer dem.

  9. Dersom det er behov for mer utfyllende regler, kan instituttene ved instituttrådene definere slike.