Det humanistiske fakultet
utveksling

– Utveksling er helt genialt

– Å reise i Latin-Amerika er fantastisk i seg selv, men det skader ikke å kunne språket, sier Edvard Nyvoll Bjørklund. Han lærte seg spansk på utveksling i Ecuador.

Bilde av Salar de Uyuni, en saltørken i Bolivia
STORE OPPLEVELSER: I løpet av semesteret fikk Edvard besøkt en vulkanøy, surfet på de beste bølgene Amerika har å by på, vært på Machu Pichu og kjørt gjennom Salar de Uyuni, en saltørken i Bolivia.

Utveksling gir innsikt i andre måter å tenke på – du får faglig fordypning, du lærer språk, blir kjent med nye mennesker og får kjennskap til andre kulturer og samfunn.

Som del av bachelor- og masterutdanning ved Universitetet i Bergen kan du reise på utveksling til universiteter over hele verden. Et delstudium ved et utenlandsk universitet kan vare i 3-12 måneder og gir deg internasjonal kompetanse og mange nye erfaringer.

Unik erfaring

Edvard Nyvoll Bjørklund ønsket å bruke de frie studiepoengene på bachelorstudiet til å lære et nytt språk. Han valgte å studere ved et samarbeidsuniversitet i Ecuador og ble fascinert av folket, landet og kulturen.

Han ikke kunne et eneste ord spansk før han dro, men med et språkstipend og en måneds intensivkurs i Nicaragua i forkant fikk han en god start på studieoppholdet, nok til å forstå det aller viktigste.

– Universitetet jeg gikk på i Quito skilte seg fra universitetet slik jeg kjenner det fra Norge. Vi hadde timer med lærer og fikk ofte hjemmelekser. Noen var strenge på at vi kom tidsnok, andre ikke, forteller han.

– Det var ikke så mange fag som hadde undervisning på engelsk der jeg studerte, men jeg fant relevante emner som jeg fikk innpasset inn i studiet mitt ved UiB. Alle jeg studerte sammen med var lokale, så jeg fikk flere ecuadorianske venner. I tillegg møtte jeg mange utvekslingsstudenter fra hele verden.

Under huden

Edvard kunne valgt å bo på studenthjem, men bestemte seg for å bo hos en vertsfamilie store deler av tiden.

– Det var en veldig god måte å komme inn under huden på samfunnet. Jeg var med i familietilstelninger og spiste middag med de nesten hver dag. Om de kunne engelsk, lot de som om de ikke forstod, så språklig var det en god idé, forteller han.

– En bekymring mange kanskje har, i hvert fall min mor, er kriminalitet. Når du drar til Latin-Amerika er man nødt til å ta stilling til dette, men du kommer langt med å følge gode råd om hva du bør gjøre og ikke. Selv opplevde jeg omtrent ingen ubehageligheter under oppholdet mitt.

På slutten av studieoppholdet dro Edvard sammen med fire argentinere, som ikke kunne engelsk, på en tre dagers road trip gjennom Salar de Uyuni, en saltørken i Bolivia.

– Og jeg klarte meg helt fint! Utveksling er helt genialt – jeg kunne ikke et kløyva ord på spansk før jeg dro til Latin-Amerika.

Utgjør en forskjell

Det å ha studert og bodd i et land med en annen kultur og et annet språk, er noe som blir vektlagt når man senere skal konkurrere om jobber på arbeidsmarkedet.

Internasjonalisering teller positivt, det viser at en kan ta initiativ, at en er selvstendighet, takler utfordringer og har lært å tenke på nye måter.