Institutt for global helse og samfunnsmedisin
Student innsats

Var døden nær - nå leder han medisinstudentene

Eivind Valestrand var alvorlig syk i fem år. For den nye lederen av Norsk medisinstudentforening har dette resultert i et sterkt engasjement for pasientkommunikasjon, men også for arbeidsvilkårene i norsk helsevesen.

Dagens Medisin side
Dagens Medisin

- For meg er ikke pasientens helsevesen fritt behandlingsvalg. Det er fint nok det, men det er mer et politisk begrep enn noe annet. Pasientens helsevesen skapes i møtet mellom pasienten og helsevesenet. Da må vi legge rammene til rette for at de møtene kan bli gode, og der feiler vi litt nå. Vi har en tillitskrise, en arbeidsgiver som vil drive rovdrift på helsepersonell - og mange er utrygge i midlertidige stillinger, sier Eivind Valestrand bestemt.

27-åringen fra Bergen har vært med på å etablere et kurs i pasientkontakt for medisinstudenter ved Universitetet i Bergen ( UiB) sammen med professor Edvin Schei.