Institutt for global helse og samfunnsmedisin
Nyhet fra Forskning.no

Malaria rammer hardere i kjøligere områder

Temperaturen en varm norsk sommerdag er høy nok til at malaria sprer seg på sitt mest effektive. Spredningen skjer mest effektivt ved 25 varmegrader viser nye rapporter.

To forskerteam rapporterer uavhengig av hverandre at spredningen skjer mest effektivt ved 25 varmegrader, skriver Forskning.no.

Det ene har vært ledet av Torleif Markussen Lunde, som er stipendiat ved Senter for internasjonal helse, det andre består av fagfolk fra flere amerikanske universiteter.

At malariamygg sprer mest sykdom på mye lavere temperatur enn hittil antatt, gjør at klimaendringer kan forverre sykdomsbyrden i en del land og regioner.

- Tidligere har man trodd at spredningen skjedde mest effektivt ved 30-32 grader, sier Lunde til forskning.no.

Les hele artikkelen hos Forskning.no