Institutt for global helse og samfunnsmedisin

Phyllis Awor - Innovasjon for å forbedre kvaliteten på helsetjenester for barn i Uganda

Phyllis Awor holder mandag 8. februar 2016 sin prøveforelesning over emnet: "Advantages and disadvantages of including the private retail sector in health care service delivery in low and middle income countries”.

Phyllis Awor

Denne nyskapende doktorgraden introduserer pasient-nær diagnostisering og hensiktsmessig feberbehandling i rurale medisinutsalg, der over 50 % av syke barn først mottar helsehjelp i Uganda og i andre lavinntektsland. Med denne intervensjonen har kvaliteten på helsehjelp til barn med malaria, lungebetennelse og diare, de store dødelige sykdommene hos barn, eksponentielt forbedret seg.

Phyllis Awor er lege og folkehelse-spesialist med 10 års erfaring i operasjonell forskning og helseprogram-ledelse.  Hun arbeider nå ved Makerere University School of Public Health i Uganda, som foreleser og forsker, og forsker på strategier for å forbedre kvaliteten på helsehjelp for barn fra rurale områder. Hun er utdannet lege fra Makerere University og har mastergrad og PhD-utdanning fra Universitetet i Bergen.