Institutt for informatikk

PhD interview with Sachin Valera, Dep of Informatics

Produsent:
UiB

Dette sier Sachin Valera, en av flere nye PhD studenter ved institutt for informatikk. Sachin startet opp senhøsten 2016, og har både kommet godt i gang med sitt prosjekt og funnet seg vel til rette i byen mellom de syv fjell: - Det beste med å være her er det gode arbeidsmiljøet. På fritiden liker jeg sykling og fotturer, så en klar fordel med å være i Bergen er nærheten til aktiviteter utendørs. Fra fjell og vakker natur omtrent på dørstokken, til ski - bare en kort togtur unna.

Sachin er født og oppvokst i London. Han fullførte sin mastergrad i matematikk ved Durham Universitet sommeren 2016. Mastergraden inneholdt en blanding av ren matematikk og matematisk fysikk, og han likte å jobbe i grensesnittet mellom de to områdene. Faglig fant han denne stillingen, som er knyttet til forskningsgruppen for sikker kommunikasjon (Selmer), svært forlokkende: - Stillingen var perfekt for mine forskningsinteresser, og prosjektet tillot utvikling i en svært spennende faglig retning. I tillegg: muligheten for å jobbe ved et flott institutt i en så pittoresk by måtte jeg bare ta!

Og hvordan vil han beskrive sitt PhD-prosjekt? - Mitt arbeid består i å forstå hvordan kvantumfenomener kan brukes til å kode og behandle informasjon (analogt med vår nåværende beregningsteknologi) på en måte som er immun mot feil. Ytterligere områder av interesse inkluderer for eksempel hvordan vi kan utnytte slike metoder for å forbedre maskininnlæringen.

Se Sachin fortelle mer om forskningen sin i videoen øverst i saken eller her (på engelsk).