Institutt for informatikk

Vinner av INF101-konkuransen kåret

Tirsdag 28. Mai ble det avholdt konkurranse ved Institutt for Informatikk for å kåre en vinner av den prestisjetunge INF101-konkurransen

De 5 deltakerne i konkurransen om beste spill: Tomas Olexy, Jens Gåsemyr,...
De 5 deltakerne i konkurransen om beste spill: Tomas Olexy, Jens Gåsemyr, Håkon Lerring, Hogne Vevle, Håkon Trandal.

Studentene på INF101 har dette semesteret hatt som obligatorisk oppgave å utvikle en datamaskinvariant av brettspillet Transamerica. Datamaskinvarianten skulle vise spillbrettet, visualisere spillets gang, og inneholde en (eller flere) automatiske spillere - alt i henhold til reglene for spillet.

Flere av løsningene var svært kreative og gode, og 5 studenter meldte seg på til en konkurranse med 3 øvelser:

- Beste design av UI.

- Beste automatiske spiller.

- Beste programmerer.

Konkurransen ble gjennomført, med publikum tilstede, i det store auditorium på instituttet.

Øvelse 1 ble gjennomført ved at alle spillene ble presentert på storskjerm. Etter avstemning blant publikum, skilte to spill seg ut i teten. Etter andre avstemningsrunde ble Tomas Olexy sitt design utpekt som vinner.

Øvelse 2 ble gjennomført ved at alle de 5 automatspillerne spilte mot hverandre på storskjermen. Det ble gjennomført 3 spill. En tetgruppe på 3 spillere pekte seg ut, hvor Tomas Olexy sin spiller fikk den beste samlede poengsumen.

Øvelse 3 var avgjort av en jury. De hadde sett på testkvalitet, modulær uavhengighet, programvaredesign og -dokumentasjon. Alle de påmeldte programmene skåret høyt på testgjennomføring. Noen hadde uventede bindinger mellom deler av koden, og falt dermed bak. Vinneren, Jens Gåsemyr, vant en knepen seier med dokumentasjonskvaliteten som utslagsgivende kriterium.