Institutt for informatikk
Meltzerpris

Michał Pilipczuk fra informatikk får årets Meltzerpris for yngre fremragende forskere

Årlig deler Meltzerfondet ut pris til to yngre forskere for å rose deres fremragende arbeid.

Michał Pilipczuk får pris for yngre forskarar sitt framifrå forskararbeid ved UiB.
Eivind Senneset

Stipendiat Michał Pilipczuk fra Institutt for informatikk er en av to yngre forskere ved UiB som får årets pris. Han tok doktorgraden i 2013, og har tidligere to mastergrader i matematikk og informatikk fra Universitetet i Warszava.

”Imidlertid er det som gjør ham eksepsjonell ikke den korte tiden det tok ham å oppnå doktorgraden, men bredden og dybden i hans forskning. Hans bidrag til forskning innen teoretisk informatikk tilsvarer mange doktorgrader. Antallet enestående resultater han har vært med på er ikke bare eksepsjonelt for en ung forsker men det er svært uvanlig selv for internasjonalt anerkjente professorer i deres mest produktive år” står det i begrunnelsen fra Meltzerkomiteen. Les mer om årets Meltzerpriser.

Dette er andre gangen en stipendiat ved Institutt for informatikk får Meltzerprisen for yngre forskere. Forrige gang var det Daniel Lokshtanov i 2010.