Institutt for informatikk

Støtte til to prosjekter fra årets FRINATEK tildeling

Norges Forskningsråds fagkomité for matematikk, naturvitenskap og teknologi (FRINATEK) har akkurat tildelt 253 millioner kroner i fri prosjektstøtte til 35 prosjekter nasjonalt. Institutt for informatikk ved UiB er det eneste informatikk-instituttet i Norge som har fått tildelt et forskerprosjekt.

Pinar Heggernes
Pinar Heggernes er en av forskerne som har fått støtte
UiB

Ved Institutt for informatikk har to forskere fått gjennomslag med sine søknader under årets tildeling av fri prosjektstøtte innen matematikk, naturvitenskap og teknologi fra Norges Forskningsråd.

Under kategorien for forskerprosjekt har Professor Pinar Heggernes fått støtte til prosjektet "CLASSIS: The renaissance of graph classes - New algorithmic theory of forbidden induced subgraphs". I denne kategorien ble det behandlet 199 søknader, hvorav 17 ble innvilget. Heggernes er en av to kvinnelige prosjektledere som har fått støtte i denne gruppen. Prosjektet er eneste innen informatikk som fikk støtte under denne kategorien.

Under kategorien for unge forskertalenter har Professor Stefan Bruckner fått støtte til prosjektet "Visual Exploration in Visualization Space". I denne kategorien ble det behandlet 105 søknader hvorav 14 ble innvilget.