Institutt for informatikk

Nyhetsarkiv for Institutt for informatikk

Denne helgen samlet Norges fremste unge talenter seg på Høyteknologisenteret for å konkurrere i programmering.
Tjenesten gjør det mulig for norske forskere å synliggjøre for deling sine forsknings-datasett på en måte som er forenlig med etablerte standarder for god forskningspraksis og gjeldende lovverk for håndtering av slike sensitive data.
Denne uken møttes gruppen som skal utvikle fremtidens ledere innen kunstig intelligens.
Ni norske naturvitenskapelige infrastrukturer har inngått en strategisk avtale om forskningsdata. Samarbeidet tar sikte på å revolusjonere forvaltningen og utvekslingen av biovitenskapelige data i Norge.
På 15. november vil Universitetet i Bergen kickstarte programmet LEAD AI som skal utdanne fremtidens ledere innen kunstig intelligens. Arrangementet er lagt opp som et bli-kjent-møte for representanter fra de deltakende enhetene ved UiB og programmets partnere.
Værmeldinger har alltid vært viktige for planlegging av skipsfart. I masteroppgaven sin har Fredrik Åhgren Sørum laget en ny modell som skal hjelpe å minimere drivstoffbruk for skip som leverer offshore-utstyr fra Mongstad.
Fra 7. til 11. august ankom over 50 dataforskere fra hele Norge til årets en felles CEDAS- NORBIS Sommer Skole, for å diskutere datavitenskap og dens biomedisinske anvendelser. Sommerskolen besto av hovedinnlegg, teoretiske og praktiske økter om maskinlæring, statistikk og visuell datavitenskap, og mer.
Kunstig intelligens, datasikkerhet og modellering bygger på avansert matematikk. For å fortsette den rivende utviklingen trenger matematikere å møtes og utforske det sosiale livet til matematiske objekter via kategoriteori.
Forrige uke ble FPT Fest arrangert til ære for Mike Fellows; en pioner innen datavitenskap og emeritus ved Institutt for informatikk.
CEDAS, the Center for Data Science at the University of Bergen, and NORBIS, the Norwegian Research School in Bioinformatics, Biostatistics, and Systems Biology, invite both starting and experienced data scientists to an exciting joint summer school on data science and its biomedical applications from 7-11 August 2023.
De neste fem årene gjør ERC-tildelingen det mulig for Eivind Valen å utvikle nye metoder i informatikk for å utforske et grunnleggende og uløst molekylærbiologisk mysterium: cap-koden.
NORA Research School tilbyr utvekslingsmuligheter for ph.d.-studenter innen kunstig intelligens (AI). Mariyam Khan har nettopp ankommet The Alan Turing Institute i London for et seks måneders forskningsopphold.
Ladestasjonar til sjøs skal gi betre utnytting av fornybar energi i offshore-industri.
UiB-laget Ἄλγος skal neste år konkurrere i verdensfinalen i Egypt.
An exciting seminar about combining evolutionary optimization algorithms with experimental, atomistic resolution target data to create a semi-automated tool for building high-fidelity molecular dynamics models.
Genomic Data Infrastructure er et nytt EU-prosjekt skal utløse potensialet som ligger i humane genomdata for persontilpasset medisin, forskning og innovasjon.
Eivind Valen er professor i bioinformatikk, og jobber med å forstå kroppen gjennom bruk av biologiske stordata.

Sider