Institutt for informasjons- og medievitenskap

Nyhetsarkiv for Institutt for informasjons- og medievitenskap

Infomedia-studenter i Media City Bergen har fått i oppdrag å produsere en utstilling om folks kompliserte forhold til kunstig intelligens. Utstillingen lages for Universitetsmuseet i Bergen og åpner 3. juni. Den vil bli sett av tusenvis av bergensere frem til jul.
Katharina Wuropulos skal forske på offentlig tilknytning som en del av ERC-prosjektet Prepare.
Professor Hallvard Moe deltar i nytt prosjekt om tillit til forskning ledet av Insitutt for Samfunnsforskning.
Ny forskning fra MUCS viser hvilke utfordringer som venter eldre mennesker når de navigerer på internett og digitale plattformer.
Leif Hemming Pedersen gjestet PREPARE og holdt seminar om Axel Honneths Recognition Theory.
Fra 27. februar utvider Institutt for informasjons- og medievitenskap ledergruppen med en innovasjonsleder. Det er professor Leif Ove Larsen som trer inn i rollen.
Hva er kommunikasjonsbransjen? Med hva, og hvor kan man jobbe etter endt studie? Det var dette som trakk godt over 100 medier- og kommunikasjonsstudenter til MCB for å delta på Kommunikasjonsforeningens bransjemøte.
PhD-kandidat Mehri Agai får støtte fra Medietilsynet til et prosjekt om ungdommers liv på digitale flater. Også tre masterstudenter mottar finansiering.
Fem nye medlemmer er i statsråd oppnevnt til Kulturrådet for perioden 2024 til 2027, blant dem Infomedia-professor Jan Fredrik Hovden.
Rustam Galimullin er en av flere eksperter på kunstig intelligens ved UiB. Les mer om ham og hans forskning her.
Samia Touileb er en ny førsteamanuensis innen informasjonsvitenskap, med hovedfokus på kunstig intelligens.
Infomedias framsyn og engasjement for teknisk utdanning førte til en nevneverding økning i 2023-opptaket.
2023 viste seg å bli et produktivt år for Infomedia. Instituttets forskere var blant dem som var i forkant av vitenskapelige fremskritt, de introduserte innovative verktøy og ga betydelige bidrag til informerte diskusjoner om AI.
Ved inngangen til det nye året feirer vi at Erik Knudsen er nyslått førsteamanuensis.
Jan Fredrik Hovden og Torgeir Nærland har etablert et nytt nettverk for å studere sammenhenger mellom kultur, ulikhet og demokrati.
Navigering i digital likhet: Dominique Pasquiers innsikt om hvordan tradisjonelle barrierer knytt til kjønn og kulturell kapital er viktige også i dag, og hvordan familiesosialiseringen er viktig for dette.
Avduking av kulturelle endringer: Innsikter fra Philippe Coulangeons åpne gjesteforelesning
Utforskning av sosial ulikhet: Philippe Coulangeons PhD-seminar om kulturell og politisk deltakelse

Sider