Institutt for pedagogikk

Nyhetsarkiv for Institutt for pedagogikk

Tidlegare ph.d.-stipendiat ved Insitutt for pedagogikk, Juhar Yasin Abamosa har fått ei internasjonal utmerking frå "2023 Emerald and HETL Outstanding Doctoral Research Award" for doktorgradsavhandlinga si "Pathways to Social Inclusion: The Role of Institutions in the Social Inclusion of Refugees into Higher Education in Norway - Policies and Practices in Focus". Rettleiarar ved Institutt for... Les mer
Under den årlige konferansen til Landslaget for norskundervisnings (LNU) ble professor emerita Olga Dysthe hedret med den prestisjetunge LNU-prisen, for sitt omfattende bidrag til norskfaget og norskdidaktikk gjennom sitt mangeårige forfatterskap.
Kariane Gärtner Westrheim, Institutt for pedagogikk, er tildelt æresprisen fra Kurd-Akad, et internasjonalt nettverk av kurdiske akademikere. Prisen deles ut hvert annet år og er tidligere tildelt professor Noam Chomsky.
- Det er godt kjent at det er viktig for studentene med tett oppfølging for at de skal lykkes i høyere utdanning. Derfor startet vi 1.årsstudent-prosjektet, sier Yael Harlap, visedekan for utdanning, Det psykologske fakultet.
Student og interessert i tverrfaglighet og veiledning? Da kan du bli studentfasilitator i TVEPS!
Its21-konferansen er et viktig steg i retning av å skape en mer bærekraftig fremtid. Konferansen setter fokus på viktigheten av tverrfaglig samarbeidslæring og bærekraftig utvikling i utdanning og arbeidsliv. Vi ønsker dere velkommen til årets happening 27-28 april 2023!
En spesialdesignet mobilapp øker motivasjon og læring viser nye studier. – Jeg er interessert i å forstå mer av hvilken rolle teknologien har for å øke motivasjon og læring hos studenter, sier UiB-forsker Lucas M. Jeno.
I et nytt forskningsprosjekt skal Yael Harlap og Robert Gray fra Institutt for pedagogikk finne ut mer om hvordan pandemien har endret oppfatningen av det å undervise blant forelesere på universiteter i en rekke ulike land.
Professor emerita Olga Dysthe fikk i dag Kongens fortjenstmedalje. Fungerende varaordfører i Bergen, Linn Katrin Pilskog, overrakte medaljen på vegne av Hans Majestet Kongen.
Norge har et stort behov for flere dyktige spesialpedagoger og Universitetet i Bergen har startet opp et nytt masterprogram i spesialpedagogikk.
Hvordan kan man utvikle et bedre opplæringstilbud til barn som har behov for ekstra støtte? UiB er med i et nytt senter som skal finne forskningsbaserte svar.
Treff i mindre grupper gjør det enklere å finne ut av studenttilværelsen, og kan også føre til mer engasjerte studenter.
Et samfunnsnyttig fakultet med kreativ forskning og undervisning jubilerer. 40-åringen er like populær blant studentene som en veletablert rockestjerne.
Elisabeth Norman, Rune Johan Krumsvik og Marit Ulvik er fremragende underviser ved Det psykologiske fakultet. Statusen som fremragende underviser er en nasjonal ordning, og undervisningskvalitet står stadig sterkere i Norge.
Det psykologiske fakultet øker sine søkertall fra Samordna opptak, og særlig går pedagogikk frem. Masterprogrammene ved fakultetet har i tillegg fem programmer i topp-10-listen ved UiB.
Semesterstart på Det psykologiske fakultet bød på fjordcruis for norske og utenlandske studenter.
Hvordan få den gode og tydelige historien om forskningen din frem på TV og hvordan få presentert forskningsresultater på en tydelig og forståelig måte?
- Dette vil vi ha mer av! Studentene var glade for å få verktøy til å beskrive kunnskapen og ferdighetene de får med en bachelorgrad i psykologi.

Sider