Det juridiske fakultet

Et innholdsrikt semester i India

Stephany Rasathurai og Lene Yvonne Kvilhaug er de første jusstudentene fra Bergen som har vært på utveksling i India.

India
Her er Lena og Stephany avbildet i Agra Fort sammen med lokale indiske kvinner. – Vi har opplevd at indiske turister har vært like interessert i å ta bilder sammen med oss, som å ta bilder av selve turistattraksjonene, forteller de norske studentene.
Privat

– Sammenlignet med Norge, er det utrolig annerledes å være student i India, forteller Stephany Rasathurai.

Sammen med Lene Yvonne Kvilhaug var Stephany på utveksling ved National Law University Dehli (NLUD) høstsemesteret 2016. Dette er første gang Det juridiske fakultet har sendt studenter til India.

Høyt faglig nivå

NLUD er et ungt campusuniversitet i utkanten av bykjernen av New Dehli. Universitetet ble stiftet i 2008, og er et av 22 nasjonale juridiske universiteter i landet. Flere andre institusjoner i India tilbyr jussutdanning, men det er de nasjonale juridiske universitetene som er de mest anerkjente.

Stephany og Lene var i India fra juli til midten av desember. De opplevde at det var et høyt faglig nivå på undervisningen og studentene ved NLUD.

– Krevende opptakskrav og få plasser gjør det svært prestisjefylt å være en av de få studentene som blir tilbudt plass ved NLUD. Systemet og undervisningen er helt annerledes enn hva vi er vant til fra Bergen, men det er også en del av opplevelsen. Studentene er svært hardtarbeidende og det er stort fokus på fremtidig arbeidsmuligheter, forteller de.

De to jentene synes det meste var annerledes med å være student i India, både undervisningen, studiehverdagen, kulturen og forholdet mellom forelesere og studenter. Arbeidsmengden var også større enn hva de er vant med fra Norge.

– Ved NLUD varer skoledagen fra klokken 9 til rundt klokken 15 mandag til lørdag, og studiedagen er da etterfulgt av lekser. Som det prestisjefylte universitetet NLUD er, er det klart at det er et stort arbeidspress på studentene, og lærerne har høye forventninger til studentenes prestasjoner og arbeidsmoral. Nok å gjøre er det definitivt! sier Lene.

Store kulturforskjeller

De norske jentene har naturligvis opplevd store kulturforskjeller mellom Norge og India. Dette bydde på noen utfordringer i starten av semesteret, men det ga samtidig jentene en helt ny kulturforståelse. Kontrastene i landet er store, og på campus bodde gutter og jenter atskilte fra hverandre. Utenfor campusporten gikk kyrne fritt i gatene.

– Kuen er som kjent hellig i India. Det var helt klart spesielt å se biler heller stoppe for kyr, enn for mennesker, erkjenner de.

Både Lene og Stephany bodde inne på selve campusområdet. Her bor det rundt 500 studenter i tillegg til mange av professorene og de ansatte ved universitetet. På området er det minibank, kafeteria, basketballbane og badminton-bane. Jentene synes at de ble veldig godt tatt i mot av universitetet, og forteller at de fikk mange venner på området.

– Vi ble hentet på flyplassen, og ble straks satt i kontakt med en femteårs-student som viste oss rundt og ga oss god informasjon om universitetet. Medstudentene var svært imøtekommende og vi har fått mange gode venner. Dersom jeg skal påpeke noe, så må det være at informasjonsstrømmen fra universitet til oss direkte ikke var særlig bra. Vi var i stor grad avhengige av at våre medstudenter videresendte denne informasjonen til oss, påpeker Lene.

Tar livet som det faller seg

Stephany og Lene har erfart at de indiske studentene bruker mer tid på studiene enn hva nordmenn gjør, og bet seg merke i at studentene ofte velger karrierefremmende aktiviteter fremfor sosiale arrangementer. Det ble likevel tid til restaurantbesøk, turer og trening, og det ble arrangert ulike arrangementer som Diwala (hinduistisk lysfest) og Halloweenfest med jevne mellomrom. Jentene tok seg også tid til å reise og bli kjent i området.

– Vi har sett de ulike attraksjonene både i Delhi og utenfor Delhi, spist utrolig god indisk mat, vært på shopping i markedene, og ikke minst blitt kjent med andre studenter utenfor campus, forteller Stephany.

For et par uken siden kom jentene tilbake til Norge. Med seg i bagasjen har de mange unike opplevelser og viktig lærdom.

– Vi har blitt bedre kjent med oss selv, utfordret oss selv, blitt flinkere i engelsk og blitt mer selvstendige. I tillegg har vi fått sett hvordan hverdagslivet til studenter og andre mennesker er på den andre siden av verden. Selv om de ikke har like mye system på ting som vi har, ser jeg at ting ordner seg, og det er ganske avslappende. Nå tar jeg «livet som det faller seg». Jeg tror alle kan ha godt av å reise og oppleve nye kulturer, slår Stephany fast.