Det juridiske fakultet

Det juridiske fakultet har fått to medlemmer i den nye Konkurranseklagenemnda

Tore Lunde og Ronny Gjendemsjø er oppnevnt som nemnsmedlemmer i den nyopprettede konkurranseklagenemnda som skal lokaliseres i Bergen.

det juridiske fakultet  opp mot blå himmel.
Det juridiske fakultet får to medlemmer i den nye Konkurranseklagenemnda som er opprettet i Bergen.
UiB

Fra 1. april skal alle klager på Konkurransetilsynets vedtak behandles av en uavhengig klagenemnd. Den nye nemnda skal sikre bedriftenes rettssikkerhet og bidra til en mer politisk uavhengig håndheving av konkurranseloven.

På spørsmålet om hvorfor det er viktig at Det juridiske fakultet har medlemmer i nemnda, er svaret fra de to rykende ferske medlemmene klart:

– Som nemndsmedlemmer vil vår kompetanse i konkurranserett og vårt akademiske ståsted kunne bidra til høy kvalitet  og uavhengighet i klagesaksbehandlingen. Vi anser det som viktig at universitetet deler kompetanse med samfunnet ellers.

– Vervet gir en unik innsikt i dagsaktuelle konkurranserettslige problemstillinger, noe som vil ha stor verdi både for undervisning og forskning i konkurranserett, sier Tore Lunde, som mener det vil gi en økt verdi til forsknings- og undervisningsvervet de har ved institusjonen.

Les mer om den nye Konkurranseklagenemnda og se listen over medlemmer.