Det juridiske fakultet
Ny publikasjon

Tverrfaglig antologi med redaktør fra Det juridiske fakultet

Det må prioriteres i helsetjenesten. Ressursene er begrenset, og alt kan ikke gjøres samtidig. Hva som faktisk prioritere er imidlertid resultat av en rekke faktorer og mekanismer. Disse utfordringene belyses gjennom 10 kapitler i den nye antologien "Prioritering, styring og likebehandling: Utfordringer i norsk helsetjeneste".

Henriette Sinding Aasen, professor ved Det juridiske fakultet, er redaktør for antologien "Prioritering, styring og likebehandling: Utfordringer i norsk helsetjeneste" som kom ut på Cappelen forlag i mars 2018. Hun er også forfatter av et kapittel i antologien. Boken er en tverrfaglig publikasjon som ser på utfordringene i det Norske helsevesenet når det gjelder fremtidige prioriteringer av ressurser. Dette er dessuten en åpen publisering, noe som betyr at hele boken er gratis tilgjengelig for alle i digital versjon.

Boken er skrevet av et tverrfaglig forskningsteam, og er et resultat av det NFR finansierte prosjektet Prioritizing Health Care - Tensions and Interplay between Legal, Political, Economic and Professional Perspectives.

De overordnete politiske målsetningene om gode og likeverdige tjenester skal realiseres i et system som påvirkes av langt mer enn overordnete målsetninger. Rettslig regulering, økonomisk styring, profesjonelle verdier, organisering og funksjonsdeling – dette er faktorer som påvirker de faktiske beslutningene i helsetjenestens hverdag. Hvordan opplever helsepersonell at de styres av slike forhold? Hvilke skjulte prioriteringsmekanismer spiller inn? Er det åpenbart hva likebehandling og rettferdig fordeling betyr? Dette er eksempler på spørsmål som diskuteres i bokens 10 kapitler, skrevet at fagfolk fra samfunnsvitenskapene, jus, filosofi og medisin.

Redaktørene av boka:
Henriette Sinding Aasen, Berit Bringedal, Kristine Bærøe, Anne-Mette Magnussen

Kaptittelforfattere:
Afsaneh Bjorvatn, Benedicte Carlsen, Bjørn Hofmann, Jasmeen Garcha Kaur, Morten Magelssen, Even Nilssen, Kavery Radhakrishnan, Solveig Hodne Riska, Tobba Therkildsen Sudmann, Inger Lise Teig, Gry Wester.

Boken er utgitt av Nordic Open Access Scholarly Publishing (NOASP) som er vitenskapelig forlag tilhørende Cappelen Damm Akademisk. Dette betyr at publikasjonen er publisert som en åpen publikasjon og dermed gratis tilgjengelig for nedlasting. Du finner boken tilgjengelig her. God lesning.