Det juridiske fakultet

Irregulære migranter i velferdsstaten: juridiske og sosiale utfordringer

Forskningsprosjekt finansiert av Norges forskningsråd ved VAM-program, og som koordineres av Uni Rokkan-Senteret. Oppstart i 2011.

Fra venstre: undertegnede, Mary-Anne Karlsen, Christine M. Jacobsen, Synnøve...
Karl Harald Søvig, Marry-Anne Karlsen, Christine M. Jacobsen, Synnøve Bendixsen og Andrea Süssmann.

Utvisningen av Maria Amelie og sultestreiken til en gruppe såkalte ikke-returnerbare etiopiske asylsøkere har i den senere tid plassert ”irregulær migrasjon” på toppen av den politiske dagsorden i Norge.

Juridiske og sosiale utfordringer ved irregulære migrasjon i velferdssamfunn er tema for det NFR-finaniserte prosjektet ”Provision of welfare to irregular migrants” (PROVIR) - et samarbeidsprosjekt mellom IMER Bergen (Uni Rokkansenteret) og Juridisk fakultetet (UiB) med oppstart 1. mars 2011.

PROVIR tar sikte på å gi en kombinert juridisk og samfunnsvitenskapelig analyse av velferdstilbud til “irregulære migranter” i Norge med fokus på sosial ekskludering/inkludering og spørsmål om oppvekstvilkår for barn og unge. I motsetning til regulariserte borgere er irregulære migranter plassert utenfor velferdsstatens konvensjonelle grenser.

På tross av dette utenforskapet krever menneskerettighetsideologier og internasjonalt regelverk at myndighetene sikrer irregulære migranter visse minimumsretter, og irregulære migranters samhandling med myndigheter og velferdsinstitusjoner illustrerer potensielle spenninger og begrensninger i den eksisterende velferdsmodellen.

Ved å kombinere en juridisk og samfunnsvitenskapelig tilnærming vil PROVIR undersøke det komplekse forholdet mellom lovgivning, institusjonelle praksis, og migrantenes levde erfaring.

Gitt den spesielle sårbarheten til barn som er i en irregulær situasjon, skal det rettes særlig oppmerksomhet mot hvordan velferdstilbud til irregulære migranter påvirker barns oppvekstvilkår. Samlet sett vil PROVIR prosjektets undersøkelse av hvordan “irregularitet” er juridisk, institusjonelt, sosialt og kulturelt konstruert og erfart produsere etterspurt forskningsbasert kunnskap om konsekvenser av lovgivning, velferdspolitikk og praksis.

Den rettsvitenskapelige delen av prosjektet vil både analysere nasjonalt og internasjonal regelverk. Irregulære migranters rettsstilling er både regulert av internasjonale menneskerettighetsinstrumenter og EU-/EØS-regelverk. Et sentralt tema vil være eventuell inkonsistens innad i det internasjonale reguleringene, og i hvilken grad norske regler oppfyller de internasjonale forpliktelsene.