Det juridiske fakultet

Markering av æresdoktor Walter F. Mondale

Walter F. Mondale, ny æresdoktor ved UiB, ble hedret med en markering i USA mandag denne uken, med flere representanter fra UiB og Det juridiske fakultet til stede.

Bilde av æresdoktoren og representanter fra UiB.
Rektor Dag Rune Olsen, æresdoktor og tidligere visepresident Walter F. Mondale, dekan Asbjørn Strandbakken og prodekan for forskning Berte-Elen Konow.
Øystein Iversen

Tidligere visepresident i USA, Walter F. Mondale, ble i høst utnevnt til æresdoktor ved UiB etter initiativ fra dekan ved Det juridiske fakultet, Asbjørn Strandbakken. Mondale var dessverre forhindret fra å delta på doktorpromosjonen i Universitetsaulaen, og derfor arrangerte UiB og University of Minnesota Law School en egen markering i Minneapolis denne uken.

Høytidelig markering i Minneapolis

Markeringen fant sted i bygningen som bærer Walter F. Mondales navn ved University of Minnesota Law School. Mondale er en av universitetets mest fremtredende alumner, og har over mange år vært en svært viktig støttespiller som sponsor og styremedlem.

Som introduksjon til markeringen ble Mondale hedret med en tale fra Asbjørn Strandbakken. Strandbakken trakk frem Mondales bidrag i borgerrettskampen på 60-tallet i USA, hans innsats under Watergategranskningen og arbeidet hans for å fremme like rettigheter for alle borgere i det amerikanske samfunnet, både før, under og etter hans periode som visepresident under president Jimmy Carter.

Innlegg av Øyrehagen Sunde

Professor Jørn Øyrehagen Sunde ved Det juridiske fakultet holdt et foredrag på markeringen, og rektor Dag Rune Olsen overrakte diplom og tilhørende æresdoktor-ring.

Mondale takket hjertelig for utmerkelsen og utrykte glede over det gode samarbeidet som er etablert mellom University of Minnesota Law School og Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen.