Det juridiske fakultet

Oppfordring fra fakultetet: Reis på utveksling!

Tidligere dekan ved Det juridiske fakultet, Asbjørn Strandbakken, oppfordrer alle som har mulighet til å dra på utveksling.

Katedralen i Berlin
Berlin
www.colourbox.com

Som dekan ved Det mest internasjonale orienterte fakultetet ved UiB, målt i andel studenter med utveksling som del av graden, vil jeg oppfordre alle som har mulighet til å inkludere et utenlandsopphold i mastergraden i rettsvitenskap. Halvparten av våre ferdige kandidater de siste årene har benyttet denne muligheten.

Vi kan tilby over 100 utvekslingsavtaler med anerkjente universitet over hele verden. Det vil helt sikkert være universitetet og fag som oppfyller dine ønsker, enten disse er motivert ut fra språklige ferdigheter, en særlig tilknytning til stedet, eller et genuint ønske om å studere fag ved et bestemt geografisk sted. Vi har en høyt kompetent stab av medarbeidere som vil veilede deg og gjøre sitt ytterste for at ditt utvekslingsopphold skal bli best mulig.

Hvorfor bør man reise ut?

Vi lever i en globalisert verden med store utfordringer. Utfordringer knyttet til for eksempel miljø, klima, migrasjon og terrorisme krever samarbeid på tvers av landegrenser. Som jurister spiller dere en viktig rolle som bidragsyter til å løse utfordringene. Klimamål vil ikke kunne nås uten forpliktende juridiske avtaler. Og migrasjonsutfordringer krever juridiske reguleringer av rettigheter og plikter for individer og stater. Bekjempelse av grenseoverskridende kriminalitet krever samarbeid bygget på kjennskap og tillit til andre lands rettssystemer. Ved å velge et utenlandsopphold vil man ikke bare få bedre innsikt i et eller flere fagområder fra vedkommende land, man vil også få innblikk i en annen rettskultur. Kunnskap om andre rettskulturer og ulike måter å betrakte verden på, er nøkkelen til gjensidig tillit og respekt, som er en forutsetning for å løse de store utfordringer som vi står overfor.

Unik kompetanse

Hver av dere har unik kompetanse som dere vil ha bruk for i det fremtidige arbeidsmarkedet. Mens mange studenter fokuserer ensidig på karakterer, bør dere heller vurdere hvilken samlet kompetanse dere har ervervet gjennom et femårig masterstudium. Ved valg av utvekslingssted kan du få ytterligere unike egenskaper som gjør at nettopp du er særlig kvalifisert til en interessant stilling. Å ha et opphold på ett eller to semester i India, Kina eller Russland vil være gull verd for norske bedrifter og institusjoner som ønsker å etablere eller drive virksomhet i eller fra disse landene. Har man kompetanse i tysk språk og studerer i Tyskland, har man gjort seg attraktiv for norsk næringsliv som har nettopp Tyskland som viktigste handelspartner. Taler man spansk og studerer i Spania, vil man også få kunnskaper om den spanske rettskulturen med sine forgreninger til Sør-Amerika.

Tar du utfordringen?

Det å etablere seg på et nytt studiested med fremmed kultur gir i seg selv en kompetanse. Dersom man senere får jobb i norsk utenrikstjeneste, vil det ikke være et så stort skritt å reise til et fremmed land for å utføre et oppdrag. Man har allerede gjennom et utvekslingsopphold gjort seg erfaringer med å orientere seg i samfunn som er annerledes enn vårt.

Det viktigste redskap til å løse de store globale utfordringer er kunnskap. Første skritt til å erverve kunnskap fra en annen jurisdiksjon vil være å ta et utvekslingsopphold. Tar du utfordringen?

Asbjørn Strandbakken
Dekan 01.08.2009–31.07.2017