Klinisk institutt 1

K1-forsker vil prege Bergens fremtid

I en artikkel publisert i BT 20.10.13, var nevrolog og forsker Charalampos Tzoulis valgt ut som en av 47 personer som vil prege Bergens fremtid.

Dopamine transporter (DAT) imaging shows the uptake of a radioactive tracer...
Dopamine transporter (DAT) imaging shows the uptake of a radioactive tracer in the nigrostriatal terminals (bright areas). This reflects the integrity and density of the dopaminergic neurons in the substantia nigra. Patients with POLG mutations (C) have severe nigrostriatal degeneration, which is more pronounced than even in patients with Parkinson's disease (B). The scan of a healthy person (A) is shown for comparison. Tzoulis et al., Brain 2013.

Charalampos (Haris) Tzoulis er nevrolog ved Nevrologisk avdeling, Haukeland universitetssykehus og postdoktor ved forskergruppen Mitochondrial Medicine & Neurogenetics (MMN), UiB, Klinisk Institutt 1, ledet av professor  Laurence A. Bindoff.
Dr. Tzoulis' kliniske praksis og forskning er fokusert på feltet nevrogenetikk (arvelige nevrologiske sykdommer) og vanlige bevegelsesforstyrrelser og nevrodegenerative sykdommer som dystoni og Parkinsons sykdom.

Som ph.d. og senere postdoktor ved MMN forskergruppen har Tzoulis produsert translasjonell forskning av høy kvalitet der grunnforskning kombinert med klinisk praksis har belyst nye og viktige aspekter ved vanlige og ødeleggende nevrologiske lidelser som mitokondriesykdommer og Parkinsons.  På klinikken leder han en eksperttjeneste for diagnostisering og behandling av pasienter med dystoni og andre bevegelsesforstyrrelser.

Tzoulis er opprinnelig fra Hellas, kom til Norge i 2003 og har siden bodd og arbeidet i Bergen. Han mener det kliniske miljøet og forskningsmiljøet ved Nevrologisk avdeling er imøtekommende så vel som svært konkurransedyktig og stimulerende. Hans ambisjoner er å bygge opp en tverrfaglig, topp moderne klinikk- og forskningsavdeling i Bergen dedikert til forskning på og behandling av arvelige (nevrogenetiske) og aldersrelaterte (nevrodegenerative) nevrologiske lidelser inkludert ataksi, dystoni og Parkinsons sykdom.

-Aldri før har behovet for en spesialisttjeneste og bedre behandlingstilbud for disse pasientene vært større eller mer presserende, sier Tzoulis. Det vil være av stor nytte for både pasienter og samfunnet å styrke helsetilbudet og det lokale forskningsmiljøet på dette feltet.