Kjemisk institutt

Nyhetsarkiv for Kjemisk institutt

Tirsdag 5. september klippet vararordfører Eira Garrido og rektor Margareth Hagen snoren til de nye kjemilaboratoriene på Realfagbygget. Åpningen markerer at første steg på veien til å realisere utviklingsprosjektet Nygårdshøyden sør er utført.
ISOM-XXIV The International Symposium on Olefin Metathesis and Related Chemistry 2-5 July
Basert på et molekyl fra et bunnlevende dyr i Barentshavet, tar oppstartsselskap KinSea Lead Discovery AS, sikte på å utvikle medisin til behandling av blodkrefttypen akutt myeloid leukemi (AML).
Kjemisk institutt mottar i år HMS-prisen til Mat.Nat. for sitt målrettete arbeid med avfallshåndtering og lagring av kjemikalier.
An exciting seminar about combining evolutionary optimization algorithms with experimental, atomistic resolution target data to create a semi-automated tool for building high-fidelity molecular dynamics models.
Totalt sett er det flere kvinner enn menn som tar høyere utdanning i Norge. Innen real- og teknologifag er det motsatt. En av de som jobber for å endre på dette er student Tuva Småland Hagland.
På bryggekanten i enden av «Plastgaten» fortalte tre unge forskere engasjert om deres arbeid med plast og mikroplast. Om du gikk glipp av arrangementet, kan du lese om det her.
Hvordan kan havvindturbiner festes til havbunnen og hvordan kan store mengder hydrogen mellomlagres på norsk sokkel? To nye forskningsprosjekter skal gi kunnskapsbidrag til et viktig felt for Norge.
Opp mot 8000 bergensere tok turen til Marineholmen. Slik var kunnskapsfestivalen til realfagene med venner.
1514 personar har søkt seg til dei 918 planlagte studieplassane på realfag ved Universitetet i Bergen.
I år skal det velges nye representanter for Gr. B (midlertidig ansatte i undervisnings- og forskerstilling) og Gr. D (studenter) i instituttrådet ved Kjemisk institutt.
Samtlige institutter byr på seg selv og spennende innhold for å visse bredden i forskning og utdanning under MatNats folkefest OPPLEV på Marineholmen lørdag 23. april.
Tre fremstående forskere fra tre forskjellige fagmiljø ved MatNat-fakultetet reflekterer over kvinnedagen og egen forskerkarriere.
– Vi må gjøre mer sammen med UiB, sier Pål Eitrheim, konserndirektør for fornybar i Equinor. Selskapet står foran store investeringer i fornybar energi, og trenger kompetanse for å ta gode beslutninger.
Kjønn står i veien for både muligheter, finansiering og anerkjennelse i akademia. Det mener tre sentrale MatNat-forskere, som på FN-dagen for kvinner i vitenskap deler sine tanker om hva som må gjøres.
Havet som løsningen på store utfordringer var i fokus da klima- og miljøminister Espen Barth Eide besøkte MatNat-fakultetet.
To nye forskningsprosjekter kombinerer maskinlæring, kunstig intelligens og bioteknologi med fagfelt som nevropsykiatri, nanoteknologi og kjemi. Med radikale og eksperimentelle metoder vil forskerne kunne utvikle nye legemidler og bedre pasientbehandling.
Teknologi, miljø, bærekraft, hav, utdanning, omstilling og fremtidssamfunnet er fokus når MatNat-fakultetet og Marineholmen forskningspark ønsker velkommen til folkefest for hele byen.

Sider