Synne Skaar Ågotnes

Jobber i team for å finne olje og gass

Som letegeolog i et lite selskap får Synne stort ansvar. Mastergraden i geovitenskap gir faglig trygghet når data skal tolkes.

Synne Skaar Ågotnes var en aktiv student da hun studerte ved MatNat-fakultetet. Hun tok på seg verv i studentorganisasjoner, og var assistent i studieemnet strukturgeologi.

Etter å ha tatt bachelorgrad i geologi, var hun klar for å ta master. Hun ville gjerne spesialisere seg i strukturgeologi. Utdanningen har gitt henne jobb energiselskapet Petrolia NOCO, som opererer på den norske kontinentalsokkelen.

Som letegeolog jobber Synne i team. De utforsker områder under Nordsjøen, og må tolke ulike data for å videre potenialet for utvinning. Hun bruker fagkunnskapen og egenskaper hun lærte i løpet av utdanningen. Tolkningene blir diskutert med andre fagfolk.

Håkon Kyte Haugland jobber i Statoil. Han tok en mastergrad i petroleumsteknologi og er spesialist på reservoarfysikk. Hør hans råd til deg:

Petroleum- og prosessteknologi - Håkon Kyte Haugland

Produsent:
Asbjørn Leirvåg

Geovitskap er læren om jordkloden. Faget er basert på geologi og geofysikk, og handler om å finne ut hvordan jorden oppstod og utviklet seg gjennom millioner av år. For å forstå dette, må man forstå samspillet mellom fysiske, kjemiske, biologiske og geologiske prosesser.

Slik får du jobb i olje- og energibransjen