Fakultet for kunst, musikk og design

Nyhetsarkiv for Fakultet for kunst, musikk og design

Globale samfunnsutfordringer har avsatt midler til stimulering av faglig tverrfakultært samarbeid - søknadsfrist 30. april 2024.
I en minikonsertserie på Siljustøl løfter Festspillene i år frem to bergenske komponister: Inger Bang Lund og Borghild Holmsen. Begge ble ansett som store talenter, reiste ut i verden for videre studier og gjorde suksess på hjemmebane og internasjonalt. I dag blir musikken deres sjelden fremført. Arnulf Mattes, professor og leder ved Senter for Griegforskning, gir en introduksjon om komponistene... Les mer
I løpet av februar 2024 tilbyr vi en miniserie med tre webinarer som omhandler hydrogen og ammoniakk. Bli med oss ​​for å få verdifulle oppdateringer om ulike aspekter av dagens utvikling innen hydrogenteknologi, økonomi og lovverk!
Forskarar kjem til Bergen for å løyse dei store samfunnsutfordringane. Simon Øverland har invitert nokre av dei til å fortelje om framtidas løysingar.
Welcome to the digital and free SDG Conference in Bergen 2024! The theme is 'The role of universities in transformative change'. Take a look at the programme and register today.
Synnøve Myhre blir ny fakultetsdirektør ved Det medisinske fakultet. Hun er i dag fakultetsdirektør ved Fakultet for kunst, musikk og design (KMD). – Jeg ser frem til å gjøre meg kjent med MED igjen, og med alle de kompetente og flinke folkene som er tilknyttet fakultetet, sier Myhre.
Undersjøiske transformatorstasjoner – styrking av eksisterende teknologi for å redusere kostnadene for havvind. Se opptak av foredraget her!
Sjur Haga Bringeland, PhD-stipendiat ved Senter for Griegforskning, har publisert ein ny artikkel ved Bach-Archiv i Leipzig.
På 1800-talet sette Ole Bull og Edvard Grieg Noreg på det musikalske verdskartet. Men korleis arta musikklivet i Bergen seg i hundreåra før og etter desse to nasjonale gigantane?
I dette seminaret presenterer Jonathan Økland Torstensen hydrogen produksjon ved hhv hydrolyse av vann og pyrolyse av naturgass med utgangspunkt i pågående forskning. Videre diskuterer han aspekter ved de to produksjonsmetodene som kan ha betydning for hvordan vi produserer hydrogen i stor skala i framtiden.
Forskingsleiar i Glitre Nett, Per-Oddvar Osland, vil i denne presentasjonen diskutere korleis fleksibilitet kan vere eit tiltak for å handtere utfordringar i straumnettet som t.d. effekttoppar.
Foreslå ditt arrangement under Day Zero på SDG Conference Bergen, 7. februar 2024.
Gikk du glipp av dette seminaret der advokat i Selmer og medlem av Energikommisjonen Liv Monica Stubholt, presenterte sentrale elementer fra kommisjonens rapport og arbeid? Se presentasjonen i opptak her!
Recirculating Aquaculture Systems (RAS) er energi intensive komponenter innen akvakultur. Dette prosjektet undersøker ulike tilnærminger til utfordringen med å redusere karbon-fotavtrykket til RAS anlegg og optimalisering av tiltak for bruk av en fornybar energiforsyning for RAS. Gikk du glipp av presentasjonen? Se den her!
Rettsvitenskap, medisin og psykologi holder stand som de mest populære utdanningene ved UiB. Teknologi- og mediefag har flest søkere per studieplass.

Sider