Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier

Ny bok: Livets overskudd; Bjørnstjerne Bjørnsons glemte kvaliteter

Professor i litteraturvitenskap Erik Bjerck Hagen tegner et bilde av en aktuell og levende forfatter, som fortsatt kan regnes med blant våre viktigste forfattere.

Gyldendal forlag

Bjørnsons verker er genuint gripende, rystende, lattervekkende, spenningsskapende - og mange andre ting. Når leseren berøres av Bjørnsons personer og situasjoner, er det fordi disse er verdt å bli berørt av.

Få norske diktere er blitt hyllet slik Bjørnstjerne Bjørnson ble: Han var dikterhøvdingen, geniet, nasjonsbyggeren, viden kjent for sine dramaer og sitt politiske engasjement. Men i jubileumsåret 2010 var det ingen av de norske institusjonsteatrene som satte opp et stykke av Bjørnson. Hvorfor ble det slik?

Boken er utgitt på Gyldendal forlag.
Les forlagets omtale

Erik Bjerck Hagen (f.1961) er professor i allmenn litteraturvitenskap ved Universitetet i Bergen.  Han har utgitt en lang rekke bøker om litteratur og litteraturkritikk.