Matematisk institutt

Velkommen som ny student på Matematisk institutt

Her finner du all informasjon du trenger for å velge riktig studium ved Matematisk institutt, samt informasjon rundt studiestarten.

Neste

Studer matematikk

Produsent:
Arne Brandseth
Fagdag
Antonella Zanna
klassemottak Matematisk institutt 2020
Dhilany Gunaratnam
Spillkveld
Jakob Seierstad Stokke

Kjære nye student på Matematisk institutt!

Første studieår er stort sett likt for alle studenter, uavhengig om du starter på bachelorprogrammet i Matematikk, Anvendt matematikk, Statistikk og data science eller Integrert master i aktuarfag og dataanalyse. Du får mye oppfølgning og et godt faglig grunnlag slik at du fra andre studieår kan spesialisere deg og velge fag etter interesser.

Jobbmulighetene er meget gode uansett hvilket av de fire studieprogrammene du velger. Noen konkrete eksempler finner du på instituttets og fakultetets karrieresider.

Matematisk institutt er et lite institutt, hvilket betyr at du som ny student vil ha god mulighet til å omgi deg med andre studenter med like interesser. Vi holder til i fjerde etasje på Realfagbygget, hvor du finner samlingssteder som bachelorlesesalen Topolosjen, studentbaren Pi Happy, lunsjrom og kjøkken for studenter og ansatte, undervisningsrom og kontorene til masterstudenter og ansatte.

Studentene på Matematisk institutt har en aktiv studentforening som heter Matematisk fagutvalg (MFU), som både står for faglige og sosiale arrangementer, og her er det mulig å engasjere seg eller bare delta på arrangementene hvis man ønsker det.
MFU driver klubben Pi Happy, som har sosiale tilstelninger nesten hver uke. De arrangerer også spillkvelder og sjakkmesterskap, og pleier å arrangere eksamensfest rett etter MAT111-eksamen på høsten og å feire Pi-dagen.

Fadderuken i august er et sosialt arrangement, med også faglig innhold, der du kan bli kjent med dine medstudenter.

Matematisk fagutvalg har skrevet en håndbok for nye studenter, og denne inneholder mye nyttig informasjon.

Velkommen til oss!