Matematisk institutt

Arbeidsplass: Equinor

Studieprogram: Anvendt Matematikk

Hva gjør du?

Jeg optimaliserer produksjon på oljeprodusenter på Troll feltet. Jeg jobber på land, men har daglig kontakt med de offshore for å få våre brønner til å produsere best mulig mot den prosessen og det anlegget vi har. Det er derfor mye oppfølging av brønner og brønnoppførsel som er første prioritet. Ellers består mye av jobben i å svare på spørsmål, planlegge for brønner og rapportere produksjon.

Hva er du mest fornøyd med i din nåværende jobb?

Jeg er mest fornøyd med å være involvert i avgjørelser som en kan se resultat av i nærmeste framtid. Og å ha mulighet til å påvirke. Ellers er jeg godt fornøyd med å kunne ha flere arbeidsoppgaver som er interessante og utfordrende, og til å jobbe i team med mange flinke folk.

Hvilken relevans har det du har lært ved Matematisk institutt og UiB for deg i den jobben du nå gjør?

Jeg har hatt mye nytte av å studere matematikk, både faglig og sosialt i min jobb. En treffer all slags folk.  Jeg bruker ikke teori og utleder ikke mye ligninger, i alle fall i liten grad, men forståelsen av kompliserte regnemetoder, terminologi og evnen til å lære bruker jeg daglig. I en jobb i industrien er det fort at en ikke har tid å sette seg inn i alle detaljer i forhold til beregninger, men da er det veldig bra å ha matematisk bakgrunn slik at mye av forståelsen allerede ligger i grunn.

Hvilke minner har du fra studietiden ved Matematisk institutt?

Jeg har masse gode minner fra studietiden ved UiB. Det meste er nok menneskene som en treffer, og flere av disse har jeg jevnlig kontakt med i dag. Rent faglig, så synes jeg det er utrolig masse flinke folk som studerer ved matematisk institutt og det å kunne bruke hverandre til å lære mer. Så det og ha små grupper, der en går inn i «sære» tema og vi alle får en større forståelse, det er en bra ting. Men helt klart samholdet en får når en sitter så tett og arbeider.

Vil du anbefale andre å studere matematikk ved Matematisk institutt?
Absolutt. Det er veldig masse bra og flinke folk på matematisk. Selv om noen emner kan virke veldig sære og lite brukervennlige når en starter, så blir alt mye mer interessant når en kommer litt tettere på. Selv den mest sære ting, kan bli gøy. Og det som er fint er at du kan bruke det til så utrolig masse etterpå. Og med matematikk i bunn, så kan en også bygge lett videre. Så jeg vil anbefale folk å ta matematikk hvis de synes det virker litt interessant – det vil bare bli mer interessant :)