Matematisk institutt

Lektorutdanning: Jeg har vært heldig med studievalget mitt!

Vegard Aamodt går på det integrerte lektorprogrammet hvor han tar en master i fysikk, med matematikk som undervisningsfag.

Hvorfor valgte du å søke deg til det integrerte lektorprogrammet ved UiB?

Jeg har stor interesse for realfag, både rent faglig og formidlingsmessig. Valget var enkelt da jeg fant et studie som både ville gi meg god faglig fordypning og samtidig fokusere på undervisningsbiten. Dette vil jeg påstå er hovedgrunnen. Jeg var heldig og fikk prøve meg litt i skolen før jeg startet på studiene. Planen var da å overbevise meg selv om at læreryrket ikke var noe for meg, men slik endte det ikke. Jeg ble tvert i mot veldig sikker på at undervisning i realfag virkelig var noe jeg ville satse på. Det integrerte lektorprogrammet var derfor skreddersydd for meg.

Hva trives du mest med som lektorstudent? (fag, sosialt, praksis osv)?

Jeg har vært heldig med studievalget mitt! På lektorprogrammet blir du inkludert i et godt studentmiljø, både faglig og sosialt. Det er noe med dem som allerede fra første studiedag har en plan om å bli lektorer; målene er på plass og vi er flinke til å hjelpe hverandre med å nå disse.

Det jeg trives best med som lektorstudent, er de andre lektorstudentene. Råflotte folk som jeg trives godt med både på fritiden og i faglige sammenhenger.

Kan du fortelle oss et par ting som du har lært ved UiB som du ser stor nytte av når; du snart skal ut i skolen og lære videre kunnskap til elever i videregående skole?

Det er selvfølgelig mye fra realfagene, pedagogikk og didaktikk som jeg skal ta med meg inn i klasserommet, men jeg må nok innrømme at når det gjelder realfag, er det viktigste jeg har lært at det er jobbing som gir resultater. De foreleserne som har gjennomført god, inspirerende og motiverende undervisning, med et ærlig budskap om at eget arbeid er strengt nødvendig, har motivert meg som student. Samtidig har jeg sett undervisning som jeg håper jeg lar ligge igjen på universitetet. Heldigvis er disse tilfellene få.

Har du noen gode minner fra studietiden ved UiB som du kunne tenke å dele med oss?

Minnene er mange; fra studiehverdagen, studietur til CERN i Sveits, ekskursjon til Andøya Rocket Range, fremgang i masterprosjektet, kveldssamlinger med lektorstudentene, praksis osv. Men dersom jeg skal trekke frem én ting må det være når bøkene ligger igjen på lesesalen og vi samles i kantinen, på tvers av kull, til gode samtaler som både har faglig og ikke-faglig innhold. De lektorstudentene som ikke drikker kaffe, lærer dette underveis. Da er lektorstudentlivet fint!

Vil du anbefale andre å søke seg til den integrerte lektorutdanningen ved UiB? Hvorfor?

Ja, jeg vil helt klart anbefale andre til å søke seg til den integrerte lektorutdanningen. Men jeg vil også si at du bør være faglig interessert og motivert. Studieløpet er tettpakket og travelt, men det skal kjennes at et studie virkelig ER noe. Til deg som ønsker faglig tyngde kombinert med kompetanse til å utføre lærergjerning i videregående skole; søk integrert lektorutdanning!