Matematisk institutt
Konferanse

Konferanse i bølgebrytning, 13.-17.Juni 2016.

Forskere fra Matematisk institutt arrangerer i juni workshopen "B'waves 2016" her på UiB. Målet for workshopen er å diskutere og utvide kunnskap om brytningen av havbølger.

Bølger
Colourbox

Du trenger verken være fisker eller surfer for å kjenne til at vannbølger bryter siden bølgebrytning kan bli observert ved alle verdens strender. Det er derimot svært komplisert å gi en nøyaktig matematisk beskrivelse av en vannbølge som bryter.

Henrik Kalisch og Magnus Svärd fra forskergruppen Fluidmekanikk ved Matematisk institutt, har samlet et internasjonalt stjernelag av eksperter som skal diskutere ulike matematiske og statistiske metoder for å modelere bølgebrytning. Blant foredragsholderne er den kjente oseanografen Michael Banner. Costas Synolakis er kjent for sin forskning innen tsunamier, og James Kirby er en verdensledende forsker innen havbølger som nærmer seg kystsonen.

På workshopen vil det bli fokusert både på brytningen av overflatebølger og av indre bølger. Det sistnevnte er viktig for forståelsen av havets rolle i klimapuslespillet.

Alle er velkomne til å delta på workshopen! For mer informasjon og registrering gå til nettsiden B'waves 2016.