Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Utveksling

Lærerstudenter la praksisperioden til Cape Town

Joris Schwitter, Helene Johnsen, Kjetil Stordrange og Sigrun Eggereide fikk en varm mottakelse da de fikk prøve seg som lærere ved en videregående skole i Sør-Afrika. Her forteller de om oppholdet:

Cape Town
TUR MED VENNER: Lektorstudentene fant seg godt til rette i Cape Town.

"Vi hadde nettopp startet fjerde året på studieretningen integrert lektor- og adjunktutdanning ved UiB, og skulle normalt sett hatt praksis ved en skole i Bergensområdet over en periode på to måneder. På grunn av samarbeidsavtalen mellom Universitetet i Bergen og Cape Academy for Mathematics, Science and Technology (CAMST) fikk vi reise til den sørlige halvkule for å oppleve en litt annerledes skolehverdag enn vi er vant til i Norge.

Den videregående skolen ligger i utkanten av Cape Town, omlag 20 minutter å kjøre fra sentrum av storbyen.

Vi skulle snart få oppleve en ganske annen tilværelse som lærer, i et land der elevene gikk i skoleuniform og lærerne ble tiltalt som «Sir» og Ma’am».

Elevene var veldig hyggelige og åpne, og var veldig interessert i å lære noe om Norge. I retur ville vi lære litt om språk og kultur i Afrika, og det hele endte rett og slett med at vi kunne drive litt språkopplæring for hverandre i friminuttene. Vi lærte at «Molo» betyr «hei» på Isixhosa, og de lærte at vi rir rundt på isbjørner i Norge.

Tidlig september betyr sen vinter/tidlig vår i Sør-Afrika. Gradstokken beveget seg fort under 10 grader om kveldene. Vi priset oss lykkelige over at vi ble tipset om å ta med ullundertøy av lektorstudentene som hadde vært der før oss.

Til tross for noen kalde netter, fikk vi en varm mottakelse av både rektor og lærerstaben på skolen. De gav oss full adgang til klasserommene slik at vi kunne observere og senere undervise i klassene.

Undervisningen foregår stort sett på engelsk. Vi underviste i fagene matematikk, life sciences (biologi) og physical sciences (fysikk og kjemi). Faglige og pedagogiske utfordringer fikk vi i fleng. Dette ga godt grunnlag for pedagogiske problemstillinger og tekster i forbindelse med emnene vi fulgte ved Universitetet i Bergen.

I tillegg til faglige utfordringer på skolen og opplevelsen av en litt annerledes undervisningskultur, var det også veldig moro å oppleve naturen og folkene i og rundt Cape Town.

Lærerkollegene var veldig interessert i å ta oss med på alt av fjellturer, fotballkamper og matmarkeder. Det manglet ikke på tid og frihet til å kunne oppleve alt området hadde å by på:

Surfing, strikkhopp, bade med haier og spise lokal mat. Etter skoletid var veien aldri lang til steder som Kapp Det Gode Håp, Table Mountain, eller en av de mange små fiskerlandsbyene som ligger langs kysten.

Praksisperioden var en herlig opplevelse med et godt og noe annerledes faglig læringsutbytte. Vi fikk et nytt perspektiv på hvordan skolesystem kan variere fra land til land.

I tillegg fikk vi oppleve en ny kultur, masse trivelige folk og litt ekstra D-vitaminer. Vi kom hjem med masse nye inntrykk, og en hel haug med lektorkompetanse i bagasjen."