Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

150 år siden Vilhelm Bjerknes fødsel

Vilhelm Bjerknes, 14.mars 1862 - 9. april 1951, Norsk fysiker og meteorolog.

Bjerknes grunnla Bergensskolen i meteorologi og er opphavsmannen til den moderne værvarslinga. Etter forskningsarbeid i Stockholm og Leipzig kom Bjerknes i 1917 tilbake til Norge for å lede det nyoprettede Geofysiske Institutt i Bergen
.

Tekst av Professor emeritus Sigbjørn Grønås

Vilhelm Bjerknes var en gigant i internasjonal fysikk og geofysikk. Hans navn er knyttet til et sirkulasjonsteorem fra 1898 som kan forklare hvordan sirkulasjoner i atmosfære og hav oppstår og dør ut.

Med dette knyttet han sammen fagfeltene hydro- og termodynamikk. Han var den første som analyserte problemet værvarsling ut fra fysikkens lover og satte opp et program for hvordan en kan beregne atmosfærens tilstand (været) fra et tidspunkt til det neste (1904).

Han regnes derfor som far for fagfeltet numerisk værvarsling som i dag danner grunnlaget for all værvarsling.

Med sin forskning bygde han opp fagfeltet dynamisk meteorologi, blant annet gjennom en rekke lærebøker hans skrev sammen med sine assistenter (1910-11, 1933-34).

I 1904 publiserte han en kort artikkel med et teoretisk og praktisk program for vitenskapelig værvarsling. Han innså at problemet med å beregne en prognose for været var en umåtelig stor regneoppgave. Likevel, hans tro på teknisk og vitenskapelig framgang var enorm. I 1913 sa han i en tale i Leipzig: "Vi må utnytte ligningene i den teoretiske fysikk, ikke bare for ideelle tilfeller, men for aktuelle tilstander i atmosfæren slik de er vist i moderne observasjoner." Han var selv overbevist om at problemene kunne løses og sa i samme tale:" Det kan ta år å borre en tunnel gjennom et fjell. Mang en arbeider vil ikke leve for å oppleve gjennombruddet. Likevel, det vil ikke hindre andre fra senere å reise gjennom tunnelen med ekspressfart."

Gjennom Bergensskolen i meteorologi (1917-1926) fornyet han praktisk værvarsling med metoder som siden ble anvendt over hele verden. Han nådde sitt mål om å gjøre meteorologi til en eksakt vitenskap på linje med fysikk.

Mer informasjon om jubileet og jubilanten finner du her. Og her.