Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Horisontforelsening - i samarbeid mellom HiB, NHH og Energiforum

Fremtidig energibehov og teknologiske realiteter - Horisontforelesning av Michael Kelly

Hvis vi setter oss som mål å avkarbonisere verdensøkonomien, bør vi sette oss fore å lykkes, og ikke som nå, utføre handlinger som helt sikkert ikke vil gi ønsket resultat.

Solcellepaneler og en mann med en klokke
Colourbox

Foredraget (holdes på engelsk)

Klimaforskningsmiljøene har overbevist mange politikere og beslutningstakere om behovet for å avkarbonisere verdensøkonomien på kort sikt. Deres sak, og om den er troverdig eller ikke, er ikke tema for denne presentasjonen, men heller noen av erfaringene fra den nyere historien innen teknologievolusjonen som ikke må gå tapt i hastverket.

Det finnes regler for innføring av ny teknologi, og det kan straffe seg å ignorere disse. Men hvis vi setter oss som mål å avkarbonisere verdensøkonomien, bør vi sette oss fore å lykkes, og ikke som nå, utføre handlinger som helt sikkert ikke vil gi ønsket resultat.

Lett servering i forkant av foredraget som begynner kl. 16.15 på VilVite tirsdag 5. mai. Alle er hjertelig velkomne!

Finn hendelsen på Facebook

Foredraget arrangeres i samarbeid mellom UiB, HiB, NHH og Energiforum.

Professor Michael Kelly

Professor Michael Kelly har vært Prince Philip Professor ofTechnology ved University of Cambridge siden 2002, og Professorial Fellow ved Trinity Hall. Han was også Chief Scientific Advisor for Department for Communities and Local Government, og en ikke-executive direktør ved the Laird Group plc, begge deler fra 2006.

Han er Fellow ved the Royal Society of London, the Royal Academy of Engineering og the Royal Society of New Zealand. Han er videre Fellow ved the Institute of Physics, Fellow ved the Institution of Engineering and Technology og Senior Member ved the Institute of Electronic and Electrical Engineering in the USA. Han har vunnet priser for sitt arbeid fra the Institute of Physics, the Royal Academy of Engineering og the Royal Society.