Hjem
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Lektorutdanning

Rom for lektorutdanning

Torsdag 21. januar ble rommet Lærerværelset offisielt åpnet. Både studenter, ansatte og representanter fra MN-fakultetet og rektoratet deltok på åpningen. Til sammen var det mer enn 70 personer som skålte for at et slikt rom endelig er på plass. Rommet i 1. etasje i Realfagbygget fikk navnet Lærerværelset etter en navnekonkurranse blant lektorstudentene. Og snoren ble høytidelig klippet av prorektor Anne Lise Fimreite.

Illustrasjonsfoto
Nederst til venstre: Prorektor Anne Lise Fimreite klipper snoren, med god hjelp fra dekan Helge Dahle og visedekan Harald Walderhaug. Nederst til høyre: Fornøyde studenter. Øverst til venstre: Og slik ser det ut. Øverst til høyre: Bare brus, men fin innpakning måtte vi ha.
Foto/ill.:
Elin Arntzen

Hovedinnhold

Rom for utprøving

Et viktig bruksområde for rommet er at det skal være et sted der lektorstudenter kan prøve ut utstyr som er i bruk i skolen, før de skal ut i praksis og lærerjobb.
På rommet er det to ulike typer digitale tavler, som er vanlige i skole. Det er diverse naturfagsutstyr som for eksempel dataloggere med tilhørende programvare og mikroskoper, samt lærebøker for skolefagene. På den måten kan studentene forberede seg bedre før de går ut i praksis og kan føle seg tryggere i klasserommet. Det finnes også videokamera på rommet slik at studentene kan filme seg selv og hverandre mens de øver seg på å undervise, og kan bruke dette til å videreutvikle sine ferdigheter. Det er også mulig å invitere elever inn. Studentene vil kunne låne med seg utstyr ut i skolen ved behov.
Ordningen er slik at studentene kan reservere rommet til eget bruk i noen perioder, i andre perioder er det åpent for alle. I tilegg skal noe fagdidatikkundervisning foregå i rommet.

- Det at me får eit eige rom der me kan trena på bruken av relevant utstyr i forhold til skulen er veldig verdifullt. Ofte opplev lektorstudentane  usikkerheit i forhold til bruken av teknisk utstyr som til dømes smartboard eller e-beam, og her får me ein arena der ein kan læra seg dette i saman med andre studentar. Vidare er dei fleste av lærebøkene som nyttast i ungdomsskulen og den vidaregåande skulen samla her, noko som kan vera til hjelp særleg i praksisperiodar.
Espen Tangnes, lektorstudent

Lærerutdanningen ved MN-fakultetet har fått støtte innkjøp av utstyr fra Program for evaluering og kvalitetsutvikling.

Ikke lenger «hjemløs»

Tverrfaglige studieprogram har den utfordringen at studenter og ansatte ikke naturlig hører hjemme ett fysisk sted. Dette i motsetning til de tradisjonelle disiplinbaserte bachelor- og masterprogrammene som hører til på ett institutt. Dermed har det ikke vært noe sted der lektorstudenter og lektorutdanningsansatte naturlig treffes, alt samvær må avtales. Det å ha et fysisk sted der man treffer likesinnede er viktig for å ha et godt miljø, både faglig og sosialt, og for å sosialisere nye studenter inn i miljøet. Med Lærerværelset er man ikke lenger «hjemløse».

- Veldig viktig for identiteten til studentene at de har sin egen møteplass og undervisnings”hub”
Kikki Kleiven, fagdidaktiker i geofag

Rom for å skape godt miljø

På lektorprogrammet er det et tett og godt sosialt miljø innen det enkelte kull. På tvers av kull kjenner imidlertid lektorstudentene hverandre i liten grad. Viderekomne studenter kan bidra med mange gode råd og veiledning når det gjelder fagvalg og studieløp. Det er derfor gunstig at man møtes på tvers av kull. I tillegg til å være et utprøvingsrom, er det derfor lagt opp til at Lærerværelset skal være en sosial møteplass for lektorstudentene. Etter kl 1600 på ukedager og på lørdager kan studentene fritt bruke rommet til slik. De kan etter avtale også ha arrangementer på kveldstid.

- Vi håper at Lærerværelset kan gi lektorstudentene en møteplass som kan være med å skape en læreridentitet og en samhørighetsfølelse hos studentene selv om de ikke hører til samme kullet
Christoph Kirfel, fagdidaktiker i matematikk

 

Se også omtale av åpningen den 21. januar i MatNatPrat