Institutt for biovitenskap (BIO)

«MOL100 pittelitt, så litt mer med MOL200, så MOL202. Da liksom BAM!»

En undersøkelse av sosial og faglig tilhørighet hos bachelorstudenter i molekylærbiologi.

A tree inside a book.
Colourbox

Bakgrunn for undersøkelsen

Hver høst begynner ca. 35-40 nye studenter på bachelorprogrammet i molekylærbiologi. Litt over halvparten av disse er fortsatt aktive i femte semester av bachelorgraden og i snitt tar en sjettedel av disse studentene mastergrad hos oss. Instituttet har med andre ord brukbar gjennomføringsgrad på bachelorprogrammet, mens det er lav rekruttering fra eget bachelorprogram til eget masterprogram.

Med de mål for øyet å styrke bachelorstudentenes faglige og sosiale tilhørighet, heve gjennomføringsgraden på bachelornivå, og øke antallet bachelorstudenter som velger å fortsette med en mastergrad ved Molekylærbiologisk institutt, har vi gjennomført en undersøkelse.

Hovedfunn

Tre hovedfunn kom frem i studien.

For det første er det tilsynelatende en gjengs oppfatning at det er en hemsko for programmet at så mye undervisning tidlig i studiet, skjer utenfor instituttet. Imidlertid, og ganske overraskende, ser ikke våre 1.årsstudenter til å være nevneverdig bekymret for at de ikke møter molekylærbiologi før i andre semester, og at undervisningen på Høyteknologisenteret ikke begynner før i tredje semester.

For det andre kan det se ut til at forventninger som bygges opp første studieår ikke følges opp og innfris de følgende årene.

For det tredje har studentene et umettelig behov for informasjon. Mye av informasjonen de etterspør eksisterer, men det kan se ut til at nye måter å nå ut med informasjonen kan være nødvendig å vurdere.

Les hele rapporten

Du kan lese hele rapporten her