Det medisinske fakultet

Søren Falchs juniorpris delt ut

Søren Falch og Øienlege Sigurd Falchs juniorpriser gikk til Hrvoje Miletic og Øivind Torkildsen.

Søren Falch og Øienlege Sigurd Falchs juniorpriser er på 50.000 kroner, og skal tildeles forskere under 40 år. Formålet med prisen er å fremme medisinske vitenskapelige arbeider av stor vitenskapelig eller sosial betydning. Videre skal prisen tildeles for dyptgående originalarbeider med metodisk kompleksitet.

Translasjonell MS-forskning

Øivind Torkildsen fikk prisen for sitt arbeid med MS. Han har med utgangspunkt i kliniske spørsmål undersøkt biologisk materiale fra pasienter med MS for å karakterisere sykdommen nærmere. På grunnlag av viktige funn har han etablert en dyremodell med tanke på terapeutisk utprøvning. Denne dyremodellen har gitt informasjon og resultater av lovende karakter, og dr. Torkildsen har nå ferdigstilt en omfattende terapeutisk studie av pasienter. Behandlingen har vært knyttet til ernæring, men selv om en positiv terapeutisk effekt ikke er blitt påvist hos pasientene så har både de kliniske og eksperimentelle studiene gitt ny innsikt i sykdomsmekanismer og mulig behandling for denne alvorlige sykdommen i sentralnervesystemet.

Øivind Torkildsen er allerede som 33-åring en etablert selvstendig forsker med et omfattende samarbeidsnettverk både internt og ekstern bl.a. med sin tidligere hovedveileder professor Kjell-Morten Myhr og miljøet ved ”Det nasjonale kompetansesenteret for MS”.

Eksperimentelle dyremodeller for å forstå hjernesvulst

Hrvoje Miletic kom til Bergen som postdoktor i 2007. Hans forskningsgruppe innenfor eksperimentell nevro-onkologi har nær tilknytning til Institutt for Biomedisin, og Miletic er i dag  sentral som brobygger mellom eksperimentell og klinisk forskning. Han arbeider med å forstå de biologiske mekanismer som forårsaker hjernesvulsters vekst og utvikling, og mot å utvikle nye terapeutiske prinsipper for ondartede hjernesvulster. Hans bidrag til a bygge opp eksperimentelle dyremodeller som reflekterer humane svulsters utvikling og progresjon er særlig viktig, blant annet fordi det har gitt ny biologisk forståelse av sykdommen, og ledet til utvikling av nye terapeutiske prinsipper som han nå ønsker å utprøve i kliniske studier. I denne sammenheng skal spesielt nevnes utvikling av nye genterapeutiske prinsipper basert på lentivirale vektorer.

Miletic har en stor internasjonal kontaktflate, og han har vært sentral i  dannelsen av et nettverk av forskere som i dag har en kritisk masse stor nok til å gjennomføre komplette forskningsprogrammer som bringer resultater fra basalt til preklinisk/translasjonelt nivå. Han har også klart å få bevilgninger fra Norges forskningsråd og Kreftforeningen til sine prosjekter.

Juniorprisene ble tildelt i fakultetsstyret 13. juni.