Det medisinske fakultet
Praksis i Uganda

Klinisk praksis ved Makerere University, Uganda

Medisinstudenter kan ha utplassering i MED7 og MED9 ved Makerere University i Uganda.

Inngangsporten til Butabika hospital
Butabika hospital er en av to institusjoner medinstudenter har praksisopphold i psykiatriterminen.
Tone Larsson

UiB tilbyr utplassering i Kampala, Uganda, i to ulike praksisperioder i medisinstudiet: i 7. semester (psykiatri) og i 9. semester (gynekologi, obstetrikk, pediatri og barne- og ungdomspsykiatri)

Velger du å ta utplasseringsperioden din i Uganda, kan du forvente deg en ganske annerledes klinisk praksis, og du vil garantert komme tilbake til Bergen med et nytt syn på norsk helsevesen.

MED7 - Psykiatri

Praksis i MED7

• Fakultetet har seks praksisplasser for medisinstudenter i psykiatri ved Makerere University i hvert semester.
  • Psykiatripraksisen ligger i MED7 og er på høsten i A-kullets 4. studieår, og på våren i B-kullets 4. studieår.
  • Psykiatripraksisen er 4 uker og blir gjennomført ved Mulago Hospital og Butabika Hospital.

Les fakultetets informasjonsskriv for psykiatriutplasseringen på Mitt UiB her (krever innlogging).

Studenterfaringer

• Rapporter fra studenter som har vært på psykiatripraksis i Uganda kan du lese på Mitt UiB
  • Psykiatriutplassering ved Makerere University startet opp igjen høsten 2014 etter en pause fra 2009.
  • Studentene som har vært i Uganda tidligere er en veldig god kilde til informasjon, og det er forventet at «nye» grupper tar kontakt med gruppen som sist var i Uganda.

MED9 - Gyn/obst, ped og BUP

Praksis i MED9

• Fakultetet har ni praksisplasser for medisinstudenter i gynekologi, obstetrikk, pediatri og barne-og ungdomspsykiatri (BUP) ved Makerere University hvert semester.
  • Den kliniske praksisen i gynekologi, obstetrikk, pediatri og BUP ligger i 9. semester (MED9).
  • Praksisen er fordelt på tre uker gynekologi og obstetrikk og tre uker pediatri, samt en uke BUP, ved Mulago Hospital.

Les fakultetets informasjonsskriv for MED9-utplasseringen på Mitt UiB (krever innlogging).

Studenterfaringer

• Rapporter fra studenter som har vært på MED9-praksis i Uganda kan du lese på Mitt UiB.

Søk opptak

Søknad
Fyll ut fakultetets elektroniske skjema «Søknad om utplassering ved Makerere University, Uganda». Du finner lenke til skjema i nederst på siden.

Søknadsfrist

• 1. februar for utplassering i høstsemesteret.
  • 1. september for utplassering i vårsemesteret.

Kriterier for utvalg

Se Reglement for delstudier i utlandet på medisinstudiet.

Alle søkere vil få tilbakemelding om resultatet innen fire uker etter at søknadsfristen er gått ut.