Norsk medborgerpanel

Nyhetsarkiv for Norsk medborgerpanel

Det kommende lokalvalget i 2023 er gjenstand for debatt og oppmerksomhet i disse tider. Data fra Norsk medborgerpanel ved Universitetet i Bergen kan bidra til innsikt om velgernes preferanser og vandringer mellom partiene.
Den lave oppslutningen om regjeringspartiene Ap og Sp har naturlig nok fått mye oppmerksomhet og vært gjenstand for offentlig debatt i det siste. Data fra Norsk medborgerpanel ved Universitetet i Bergen kan bidra til kunnskapsgrunnlaget for denne diskusjonen. Les våre analyser her!
Verden har vært gjennom en koronaepidemi. Russland har invadert Ukraina i en krig som har drept titusenvis av soldater og sivile. Europa er blitt kastet ut i en energikrise med skyhøye priser på strøm og gass. Har omveltningene etter 2019 gjort noe med norske holdninger til vindkraft?
Dagsavisen skriver om funn fra Norsk medborgerpanel om hva nordmenn føler rundt klimaendringene. Disse funnene har vist at tristhet er den vanligste følelsen, men generelt føler vi lite rundt klimaendringene.
I Norsk medborgerpanel har det blitt stilt spørsmål om EU-medlemsskap og tilstedeværelse av NATO i Øst Europa både før og etter Russlands invasjon av Ukraina. I dette korte Medborgernotatet har Endre Tvinnereim ved Institutt for politikk og forvaltning ved Universitetet i Bergen studert disse dataene, og viser forskjellen før og etter den russiske invasjonen.
I en kronikk i Kommunal Rapport skriver Sveinung Arnesen at det ikke er overraskende at noen politikere gikk imot flertallets ønske om en oppløsning av Innlandet fylkeskommune etter folkeavstemningen som nylig ble holdt.
Boken "The Struggle for Inclusion" baserer seg i stor grad på data samlet inn i Norsk medborgerpanel.
Vil du bli samfunnsforsker, og ønsker å lære om surveymetode? Vi søker en vitenskapelig assistent som blant annet vil være med på å administrere Norsk medborgerpanel.
Norsk medborgerpanel leverer data til Bergens Tidendes sympatibarometer. Vi har skrevet notat om hvordan datagrunnlaget er konstruert.
Er du nysgjerrig på hvor uenige yngre og eldre egentlig er i ulike politiske spørsmål? Vi finner store forskjeller i holdningene til gamle og unge medborgere og har skrevet om det her.
Medlem av forskingsgruppa for klima og miljø i Norsk medborgerpanel, Thea Gregersen, svarer på hvordan pandemien kan ha påvirket håpet vårt om å finne løsning på klimaproblemet i ekspertintervju med <2°C og på TV2 Nyhetskanalen.
Ferske funn frå Norsk Medborgerpanel viser at folk sine haldningar til både regjering, lokale politikarar og til naboen har endra seg under koronakrisa.
Verdensledende eksperter innen bruk av surveymetode var blant deltakerne da Norsk medborgerpanel-konferansen 2014 gikk av stabelen 6. og 7. november. Mange møtte opp for å dele og diskutere erfaringer med bruk av opinionundersøkelser, såkalt surveys.
Kristin Strømsnes og Per Selle skriver i bokkapittelet «Aksjoner i det representative demokrati» om aktivisme rettet mot Stortinget de siste 50 årene. Kapittelet inngår i boken «Stortingets historie 1964-2014».
Korleis har internasjonaliseringa av norsk rett endra Høgsterett sin innflytelse i det norske samfunnet? Det er temaet i Jon Kåre Skiple sitt doktorgradsprosjekt.
Professor Per Selle skriver i en kronikk i Nordlys at Sametinget gjennom 25 år har blitt en viktig aktør i norsk politikk og forvaltning. Kronikken er skrevet sammen med Torvald Falch, som er seniorrådgiver for Sametinget.
Det er ikke noe belegg for å hevde at unge er spesielt klimaskeptiske, og heller ikke for å hevde at de er mer klimaskeptiske enn resten av befolkningen, skriver Endre Tvinnereim, Kjersti Fløttum og Elisabeth Ivarsflaten i Energi og Klima. Dataene kommer fra Norsk medborgerpanel.

Sider