Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

26. april disputerer Robert Neil Whittaker med sin doktoravhandling der han har undersøkt overvåkningen av sykehuspasienter som var innlagt med covid-19 på norske sykehus mellom februar 2020 og mai 2022.
Å bli tildelt Falch Seniorforskerprisen er først og fremst en anerkjennelse fra ‘mine egne’, nemlig Det medisinske fakultet ved Universitetet i Bergen og Bergen medisinske Selskap
Prisutdeling, mingling og interessante miniforedrag. Se og les om Fakultetets dag 2024!
Professor Eva Gerdts mottar årets Falch seniorpris, mens Falchs juniorpris går i år til førsteamanuensis March Vaudel.
Nå er det klart hvem som får fjorårets priser under Fakultetets dag! Finn ut hvem her!
Ny forskning fra Universitetet i Bergen retter søkelyset mot viktigheten av god oppfølging av ernæringsstatusen hos de som er lagt inn på sykehus.
I 2024 har Institutt for global helse og samfunnsmedisin fått ny utdanningsstrategi. — Strategien gir føringer for hvor IGS ønsker å være i undervisning, veiledning og vurdering de neste fem årene, sier studieleder ved IGS, Øystein Ariansen Haaland.
Det medisinske fakultet, i samarbeid med Trond Mohn forskningsstiftelse (TMF) og Helse Bergen, utlyser midler til forskning på kvinnehelse.
5. april inviteres det til forskingseminar med bærekraftig arbeidsinkludering for og med migranter på agendaen. I den anledning har vi tatt en prat med Mirigul Mosa, som har egenerfaring med temaet.
2023 ble nok et spennende og innholdsrikt år for Pandemisenteret. Nå kan du lese årsrapporten med en oppsummering av vår varierte aktivitet gjennom fjoråret.
Hjerterehabilitering reduserer dødelighet, reinnleggelser og psykologisk stress, men nasjonale data viser at over 80% deltar ikke i hjerterehabilitering etter hjerteinfarktet. Seminar 15.04.24 ved professor Tone Norekvål på Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner
En ny studie fra Klinisk institutt 2 kaster nytt lys over plakkdannelse i arteriene i hjertet, og hvordan det arter seg annerledes hos kvinner enn hos menn.
Tross økt stress og flere psykiske plager, ble det færre røykere under pandemien, viser en ny UiB-studie.
Pandemisenteret er på jakt etter en initiativrik og strukturert seniorrådgiver til en fast stilling med tiltredelse 1. september 2024.
En ny undersøkelse gjennomført ved UiB viser at opptil en tredjedel av eldre innlagte har delirium. Kun en liten brøkdel av disse blir diagnostisert med lidelsen.
Stipendiat Arleen Aune forsvarte 15.03.24 sin avhandling ‘Cardiac organ damage in systemic hypertension: Impact of gender, etiology and comorbidities’ for PhD graden
Hjerneforkalking kan gi bevegelsesforstyrrelser og kognitiv svikt. Ny forskning fra Arnesen Lab ved UiB gir ny innsikt i hvordan disse forkalkningene oppstår.
Forskere fra Universitetet i Bergen har sett nærmere på 40 år gamle kvinners svangerskapshistorie og risikoen deres for å dø av hjerte- og karsykdommer.

Sider