Museumsprosjektet

Dette har ingen sett på 150 år

Naturhistorisk museum er tømt i påvente av oppussing. Manglende finansiering over statsbudsjettet gjør at museet er stengt på ubestemt tid.

Tomme montre i universitetsmuseet
Montrene på Universitetsmuseet er tomme. Flere av utstillingene og montrene er fredet, og publikum vil finne dem igjen i museet etter oppussingen.
Eivind Senneset

Mange bergenske barn kjenner det som "dyremuseet", men i dag er det knapt et dyr igjen i Naturhistorisk museum på Nygårdshøyden.

I februar ble konservatorene ferdige med arbeidet med å flytte dyrene og resten av samlingene – til sammen over en million objekter – ut av bygningen på Muséplass. Disse blir registrert, sanert, renset og flyttet til nye magasiner.

– Nå er det viktig at vi får penger på revidert nasjonalbudsjett slik at museet ikke må holde stengt unødvendig lenge, sier Universitetet i Bergens rektor Dag Rune Olsen.

Tvunget til å stenge

Bakgrunnen for flyttingen er et større oppussingsprosjekt. Etter at Riksrevisjonen påpekte at bygningen var i så dårlig stand at det kunne føre til skade på samlingene, ble det bestemt at Naturhistorisk museum måtte pusses opp.

Dette skal skje i flere etapper. I den første fasen skal sørfløyen av bygningen (som vender mot Studentsenteret) tilbakeføres fra kontorer til en aula. Vibrasjonene og støvet dette arbeidet fører med seg, gjorde at midtfløyen av museet måtte tømmes for gjenstander.

Universitetet i Bergen fikk ikke midler over statsbudsjettet i 2014 til å fortsette restaureringen av bygningen etter at sørfløyen står klar til semesterstart 2015. Dermed er det fare for at Naturhistorisk museum ikke kan åpne etter planen i 2018, men forbli stengt på ubestemt tid.

Engasjement på sosiale medier

Mange bergensere har engasjert seg for museet i sosiale medier. Bildene fra det tomme museet er delt over 2000 ganger på Facebook, og mange deler minner og bilder fra Naturhistorisk museum på Instagram, Twitter og Facebook med emneknaggen #MittMuseum.

Vil du engasjere deg mer i Universitetsmuseet kan du følge konservatorenes flytteblogg The Great Collection Migration, og se bildene de poster som en del av bidragsyterne på UiBs Instagram-konto.

Det er viktig å huske på at selv om Naturhistorisk museum er stengt, holder Kulturhistorisk museum fortsatt åpent. Se Universitetsmuseets nettsider for åpningstider og arrangementer.