Det humanistiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det humanistiske fakultet

Vanskeleg å følgje med på den siste utviklinga i Syria? Les desse fem punkta om bakgrunnen for krigen.
– Ved å stille spørsmål ved vante tanker og gitte sannheter kan vi få verdifull innsikt som gjør at vi reflekterer over livet på en ny måte, sier Marianne Frøystad Walderhaug. Hun har jobbet som fengselsfilosof de siste tolv årene. I samtalene med de innsatte prøver de å finne en vei ut av "robotmodus".
Denne antologien er en anledning til å oppdage eller gjen­oppdage den franske filosofen gjennom det engasjerte arbeidet med den deleuziske tenkningen som har pågått i flere år i det filosofiske miljøet i Bergen.
Richard J. Natvig er blitt pensjonist, men har ikke tenkt å hvile på laurbærene av den grunn.
– Kombinasjonen av faglig fordypning og mange praksisperioder gjorde at jeg var trygg i klasserommet allerede som nyutdannet, sier Inger-Hanne Dale.
– Jeg har lyst til å bli lærer men samtidig være spesialist på mitt fag. Med UiB sitt lektorprogram får jeg høy faglig kompetanse og flere valgmuligheter, sier Linn Eide Borge.
Sondre opplevde lektorutdanningen ved UiB som krevende da han begynte. Nå sørger han for at nye studenter kan lære av de som er kommet lengre i studieløpet.
– Dette er en mulighet vi aldri ville latt gå fra oss. Solveig og Birgitte fikk både språktrening og relevant arbeidserfaring på utveksling i Montreal.