Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

I slutten av mai blei Geo 291 Natur- og miljøgeografisk feltkurs avvikla i Jostedalen i Sogn.
Det er ikke noe belegg for å hevde at unge er spesielt klimaskeptiske, og heller ikke for å hevde at de er mer klimaskeptiske enn resten av befolkningen, skriver Endre Tvinnereim, Kjersti Fløttum og Elisabeth Ivarsflaten i Energi og Klima. Dataene kommer fra Norsk medborgerpanel.
Ivar Gaasland, førsteamanuensis ved Institutt for økonomi debatterte norsk jordbrukspolitikk sammen med landbruks- og matminister Syvli Listhaug (Frp) og leder i næringskomiteen Geir Pollestad (Sp) under et frokostmøte arrangert av Civita. Gaasland mener det beste ville være å redusere eller fjerne tollmuren helt.
Førsteamanuensis Katrine V. Løken argumenterer for å beholde fedrekvoten i en kronikk i Dagens Næringsliv.
Førsteamanuensis Elisabeth Ivarsflaten sier i et intervju med Klassekampen at Europa-skeptikere av alle varianter har gjort det veldig bra i valget til EU-parlamentet, med noen få unntak.
26. mai inviterte finansminister Siv Jensen noen av landets fremste økonomer for å drøfte hvordan norsk økonomi kan moderniseres og reformeres for fremtidig velstand. Professor Tommy Staahl Gabrielsen og førsteamanuensis Ivar Gaasland ved Institutt for økonomi er blant de inviterte.
Runde 2 av Medborgerpanelet ble nylig avsluttet, og en heldig deltaker er nå trukket ut som vinneren av et reisegavekort på 25 000 kroner.
Prosjektet har vært en del av NFRs program MILJØ 2015.
Stipendiat Trygve Svensson minner om at det er forskjell på oppslag og gjennomslag.
This blog at the "Cambridge Journals Blog" is based on an article by Karen Christensen and Doria Pilling from Journal of Social Policy
Tiden er kommet for evaluering av Nav-reformen, og professor Arild Aakvik er medforfatter på en uavhengig rapport utarbeidet av Uni Research Rokkansenteret. Det viste seg at sammenslåingen av den tidligere Trygdeetaten, Aetat og den kommunale sosialtjenesten ble svært omfattende.
Av professor Siri Gloppen, Institutt for sammenliknende politikk.
Professor Jonas Linde sier til Sunnhordaland avis at politikere ofte undervurderer betydningen av gode kontakter. En undersøkelse avisen har gjennomført viser at mindre enn halvparten av politikerne i Stord kommunestyre tror det er viktig å kjenne de rette personene for å få gjennomslag i kommunen.
Institutt for sammenliknende politikk er blitt partner i PluriCourts Senter for Fremragende Forskning, som er lokalisert på Juridisk fakultet ved Universitetet i Oslo.
The book "Child Care in a Globalising World: perspectives from Ghana" got a good rewiew in the last issue of the journal AFRICA (Cambridge University Press). The departments own professor emerita Kari Wærness has co-edited the book.
Boken "Child Care in a Globalising World: perspectives from Ghana" får meget god omtale i siste nummer av tidsskriftet AFRICA (Cambridge University Press). Instituttets egen Professor emerita Kari Wærness har vært medforfatter.
Det var med vemod og sorg vi mottok meldingen om at professor emeritus Jens Chr. Hansen døde 8. mai, 82 år gammel.
For tredje gong arrangerte Institutt for geografi alumnustreff for geografar, denne gongen som del av Alumnusdagene ved UiB.

Sider