Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Postdoktor Gyda Marås Sindre undersøker i en ny artikkel erfaringene med å koble bistand og humanitær assistanse til fredsforhandlinger i Aceh og på Sri Lanka. Hovedfunnet er at slik kobling kan ha flere positive effekter, men også ta fokuset bort fra konfliktens kjerne.
For å øke likestillingen er det trolig bedre å legge til rette for at kvinner kan jobbe mens de har barn enn å betale dem stadig mer for å la være, skriver førsteamanuensis Katrine V. Løken i fredagskronikken i Dagens Næringsliv.
– Det er en overraskende sterk effekt, og den holder seg i løpet av de første fire årene etter ektefellens pensjonering, sier professor Kjell Vaage, leder for Gruppe for trygdeøkonomi ved Universitetet i Bergen til Aftenposten.
Universitetet i Bergen har hatt et langvarig samarbeid med Tribhuvan universitetet i Kathmandu og den 16. september ble en fornyelse av en Memorandum of Understanding (MoU) signert.
Hva har vindstyrke og havtemperatur å si for havnivået i Stillehavet? Les mer i BT Innsikt!
Jonas Gahr Støre vekker oppsikt når han tenker høyt i offentligheten. Stipendiat Iversen kommenterer.
The Fredrik Barth – Sutasoma/University of Bergen Fellowship in Social Anthropology
Karen Christensen har, i samarbeid med sin kollega Ingrid Guldvik fra Høgskolen i Lillehammer, publisert en bok på Ashgate om omsorg og migrasjon.
The Global Development is an annual lecture organised by the programme for development studies. This year prof. Kjetil Bjorvatn is invited from NHH. The title of the lecture is "Ruka Juu: “Edutainment” for entrepreneurship in Tanzania" All interested are welcome!
Grunnlovsendringer som skal modernisere domstolene og styrke deres uavhengighet kan ha motsatt effekt. Det er hovedfunnet til post-doc Andrea Castagnola og Aníbal Pérez-Liñán i en ny artikkel publisert i British Journal of Political Science.
Fredag 12. september 2014 arrangerte Det samfunnsvitenskapelige fakultet vitnemålsseremoni for kandidater som har fullført bachelorgraden. 71 kandidater fikk sitt vitnemål under den høytidelige seremonien i et, for anledningen, solfylt Bergen.
Norsk medborgerpanel innleder et samarbeid med Amalie Skram videregående skole om å pilotere undersøkelsene før de går i felten.
Professor Jonas Linde og førsteamanuensis Elisabeth Ivarsflaten ved Institutt for sammenliknende politikk var søndag å se som TV2s ekspertkommentatorer under det svenske riksdagsvalget.
Førsteamanuensis Elisabeth Ivarsflaten sier til Aftenposten at de to partienes ulike opphav gjør at Frp og Sverigedemokratene ikke umiddelbart kan sammenlignes.

Sider